Amsterdam verwerpt landelijk asielakkoord

23 april 2015

Amsterdam verwerpt landelijk asielakkoord

Een meerderheid van de Amsterdamse gemeenteraad heeft ingestemd met een voorstel van GroenLinks en SP om het in Den Haag gesloten compromis over de opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers te verwerpen. SP-fractievoorzitter Daniël Peters: "We hebben in Amsterdam een absolute humanitaire bodem geformuleerd, dat is de bed-bad-brood opvang. Daar gaan we niet mee ophouden omdat er een laf compromis in Den Haag gesloten is."

Volgens Peters wordt hiermee puur een politiek probleem opgelost, terwijl de problemen voor vluchtelingen, maar ook de grote steden alleen maar toenemen. "Wij moeten als het aan Den Haag ligt onze opvang opdoeken en krijgen betaald per vluchteling die het land verlaat. De meest perverse prikkel ooit. Hier gaan we op deze manier niet aan meewerken."

De regering heeft bekend gemaakt dat zij nog gaat overleggen met de gemeenten over hun voorstel.  Peters: “Onderhandelen is prima. Maar je onderhandelt niet onder de ondergrens. Helaas is dit voorstel ver onder die grens.”