Investeer in onderwijskwaliteit MBO

1 april 2015

Investeer in onderwijskwaliteit MBO

Op initiatief van SP, PvdA, GroenLinks en CDA gaat het stadsbestuur afspraken maken met de MBO’s om het aantal schoolverlaters zonder diploma terug te dringen. SP-raadslid Erik Flentge: “Scholieren die zonder diploma van school gaan, zijn vaak kansloos voor een baan. We moeten er alles aan doen om het aantal uitvallers te verlagen, zodat we zoveel mogelijk jongeren een toekomst geven.”

Vandaag besprak de gemeenteraad de MBO-agenda. Daarin staan verbeterplannen voor het MBO, waar de gemeente ook geld voor uittrekt.  Flentge: “Het is goed dat de gemeente investeert in het beroepsonderwijs. We vragen met ons voorstel extra aandacht om schooluitval op elke school zoveel mogelijk tegen te gaan. Dat is een extra pleidooi om de investeringen te besteden aan goed onderwijs en begeleiding.”

Naast afspraken over schoolverlaters, wordt in het voorstel ook afspraken te maken over de lesuitval, veiligheid en doorstroom naar werk. Flentge: “We willen dat scholen zich daarop richten, en uitleg geven wanneer er slecht gescoord wordt op deze onderwerpen. Zo kan de kwaliteit van ons onderwijs vooruit en verbeteren we de toekomst van veel jongeren."