Stadsbestuur gaat jeugdwerkloosheid te lijf

8 april 2015

Stadsbestuur gaat jeugdwerkloosheid te lijf

SP-wethouder Arjan Vliegenthart heeft samen met zijn collega wethouders economie en onderwijs het aanvalsplan tegen jeugdwerkloosheid gepresenteerd. Het stadsbestuur trekt 28 miljoen euro uit om 21.000 jongeren weer naar school te laten gaan of aan het werk te helpen. Vliegenthart: “We willen jongeren de kansen geven die ze verdienen. Ons doel is dat íedere mbo-student met een diploma van school gaat en een baan vindt.”

In 2014 was de jeugdwerkloosheid 13,3%. Dat is minder dan de 14,7% uit 2013, maar wel weer hoger dan het Nederlandse gemiddelde van 11,8%. De gemeente gaat samenwerken met scholen, maatschappelijke organisaties en bedrijven om de jeugdwerkloosheid tegen te gaan. Zo komen er zes Jongerenpunten in de stad, waar alle gemeentelijke dienstverlening aan jongeren wordt aangeboden. Een jongere krijgt één contactpersoon die hem intensief begeleidt.

Ook gaan de gemeente het Rijk en het bedrijfsleven samen 18 miljoen investeren in het verbeteren van vakopleidingen. Zo gaan bijvoorbeeld Amsterdamse autobedrijven samen werken met leraren van het MBO om leerlingen de laatste technieken bij te brengen.

Vliegenthart: “MBO’ers hebben het op de huidige arbeidsmarkt lastig. Dat komt natuurlijk deels omdat de economie tegenzit. Maar tegelijkertijd kan er wel een hoop beter wat betreft het onderwijs en de ondersteuning vanuit de gemeente voor deze jongeren. We gaan daar volop mee aan de slag om de toekomst voor jongeren in onze stad te verbeteren.”