Veel bewoners wijzen verkoopplannen Stadgenoot af

24 april 2015

Veel bewoners wijzen verkoopplannen Stadgenoot af

Veel bewoners uit de Roerstraat in de Rivierenbuurt wijzen de verkoopplannen van woningcorporatie Stadgenoot af. In de Roerstraat staat één van de complexen die Stadgenoot wil verkopen. De SP bracht een bezoek aan de buurt om de mening van de bewoners te peilen. Met het buurtonderzoek trapte de SP een groter onderzoek af naar de geplande uitverkoop van sociale huurwoningen.

Foto: SP Amsterdam
Deze week maakte woningcorporatie Stadgenoot bekend 338 huurwoningen van de hand te willen doen. Zeven complexen staan te koop. De corporatie wil de woningen doorverkopen aan private investeerders, zoals beleggingsfondsen.

SP-raadslid Erik Flentge begrijpt goed dat de bewoners kritisch zijn. Flentge: “Een commerciële verhuurder wil zoveel mogelijk winst maken op de huizen. Onderhoud kan daar onder lijden. En als een bewoner verhuist, schiet de huur voor de nieuwe bewoner omhoog. Met een corporatie kan het stadsbestuur daar afspraken over maken, maar met een commerciële verhuurder laat je het helemaal over aan de markt. Daar is de SP niet voor. Wij willen juist betaalbare sociale huurwoningen waar de eigenaar investeert in goed onderhoud.”

Ook bij de andere complexen die Stadgenoot wil verkopen gaat de SP binnenkort langs om met de huurders te praten.