Voorkom broodroof fotowinkels

20 mei 2015

Voorkom broodroof fotowinkels

De SP wil dat de gemeente fotowinkels juist weer de ruimte geeft hun werk te doen in plaats van ze dwars te zitten met fotoautomaten. SP-raadslid Tiers Bakker: “Het is een doel van dit stadsbestuur om werkgelegenheid te stimuleren en kleine ondernemers de ruimte te geven. Dan moeten de gemeente en de stadsdelen kleine fotowinkels niet het werk onmogelijk maken door ernaast  pasfotohokjes te plaatsen.”

Vandaag maakte Het Parool bekend dat een groep pasfotomakers een brandbrief heeft gestuurd aan de regering. Sinds kort zijn op de Stopera en op de stadsdeelkantoren in Zuidoost, Oost, West en Nieuw-West pasfotoautomaten geplaatst. Tegelijkertijd waren in of vlakbij die locaties ook al pasfotowinkels te vinden.

Bakker: “Dan snap ik niet waarom de gemeente zelf automaten laat plaatsen. Dat gaat ten koste van de werkgelegenheid. Pasfotografie is juist een vak dat prima door kleine ondernemers en vakmensen kan worden uitgeoefend, daar hoeft de gemeente geen broodroof te plegen.” De SP heeft het stadsbestuur opgeroepen de plaatsing van de automaten te heroverwegen. Ook wil de SP dat er geen nieuwe automaten komen op andere stadsdeelkantoren met fotowinkels om de hoek.