SP en GroenLinks: Breng gevolgen idiote kostendelersnorm in kaart

10 juli 2015

SP en GroenLinks: Breng gevolgen idiote kostendelersnorm in kaart

Volgens SP-raadslid Peter Kwint en GroenLinks-raadslid Femke Roosma moet de gemeente Amsterdam de gevolgen van de landelijke kostendelersnorm onderzoeken en mensen die er slachtoffer van worden snel te hulp schieten. De kostendelersnorm houdt in dat mensen die in huis wonen met andere volwassenen gekort worden op hun bijstand. Ook als deze andere volwassenen zelf geen inkomen hebben. Dit heeft grote gevolgen voor de inkomens van deze huishoudens, maar zorgt er ook voor dat mensen hun familie op straat moeten zetten om rond te komen.

"Werklozen worden mogelijk bij hun familie uit huis gejaagd om kortingen te voorkomen. Maar wachtlijsten voor woningen zijn enorm en ook voor de maatschappelijke opvang zijn wachtlijsten. We willen dat Amsterdam deze mensen volgt en waar mogelijk helpt," aldus SP-raadslid Peter Kwint.

GroenLinks-raadslid Femke Roosma: "We zien nu al dat gezinnen die op straat komen te staan, niet meer bij familie aankloppen vanwege de kostendelersnorm. Gezinnen komen hierdoor in de crisisopvang en jongeren worden uitgeschreven. Dit is enorm schrijnend en leidt ook nog tot hogere maatschappelijke kosten."

De kostendelersnorm is onderdeel van de nieuwe landelijke bijstandswet waar SP en GroenLinks zich eerder al tegen verzetten. De partijen vragen van het stadsbestuur de Amsterdamse gevolgen in kaart te brengen, waar mogelijk mensen te helpen en de resultaten van het onderzoek met PvdA-staatssecretaris Klijnsma te delen, in de hoop haar op andere gedachten te brengen.