Zomeroffensief pakt illegale hotels aan

25 augustus 2015

Zomeroffensief pakt illegale hotels aan

De gemeente heeft tijdens een zomeroffensief 27 illegale hotels aangepakt, waarvan acht onmiddellijk gesloten. SP-wethouder Laurens Ivens nam het initiatief om een speciale meldlijn te openen tegen illegale hotels. Ivens: “Ik ben blij met het resultaat. Zo dammen we de overlast in en stoppen we misbruik van woonruimte.”

Een illegaal hotel is een pand dat permanent aan toeristen wordt verhuurd, terwijl daar geen vergunning voor is of waar meer toeristen logeren dan veilig is. Soms ging het om een klein appartement, maar er werden ook hele panden met meerdere appartementen aangepakt. Ivens: “We zien dat met name eigenaren van meerdere panden in het centrum hun panden bewust aanbieden als illegaal hotel met als doel een grotere omzet te genereren. Dat mag uiteraard niet ten koste gaan van de beschikbare woningen in Amsterdam.”

Door de meldlijn zijn 71 panden bezocht, waarvan er acht onmiddellijk gesloten zijn en 19 pandeigenaren zijn beboet. Een flink aantal van de overige panden zal de komende tijd ook in de gaten gehouden worden. Ivens: “We gaan onder de loep nemen of dit een efficiënte en duidelijke manier van werken was. Maar de meldingenhotline en de directe actie geven op het eerste gezicht een mooi resultaat. Bewoners voelen zich gehoord.”