Help stichting die arme Amsterdammers kerstpakketten geeft

29 september 2015

Help stichting die arme Amsterdammers kerstpakketten geeft

SP-raadslid Peter Kwint roept het stadsbestuur op zich in te zetten voor de kerspakkettenactie voor gezinnen met een laag inkomen. De stichting die de actie jaarlijks organiseert voor 2400 gezinnen heeft een acuut probleem omdat de leegstaande loods die ze gebruikten, onlangs verkocht is. Kwint: “Dit is een topinitiatief voor mensen die het heel krap hebben. Het zou doodzonde zijn als de actie niet door kan gaan omdat ze geen loods kunnen vinden. Ik hoop dat de stad mee kan helpen zoeken naar een geschikte locatie.”

De Stichting Actie Stille Armoede verstrekt ieder jaar kerstpakketten aan mensen die onder de armoedegrens leven. De afgelopen twee jaar kon de stichting voor het vullen van de pakketten gratis terecht in een leegstaande loods in het Westelijk Havengebied. De stichting kan dit jaar vanwege verkoop door de eigenaar geen gebruik maken van de loods. Tot op dit moment heeft de stichting nog geen andere ruimte kunnen vinden die geschikt is om de kerstpakketten in te pakken en tijdelijk op te slaan.

Als de stichting geen ruimte vindt, zullen zo’n 2400 gezinnen dit jaar geen kerstpakket ontvangen. Kwint: “De gemeente heeft hartstikke veel gebouwen, waarvan er een aantal leegstaan. Laten we kijken of die geschikt zijn. Of misschien kunnen we op een andere manier helpen. Ik wil voorkomen dat arme gezinnen straks geen kerstpakket meer krijgen, omdat de stichting geen ruimte kan vinden.”