Houd plek voor huisartsenpraktijk in oude binnenstad

25 september 2015

Houd plek voor huisartsenpraktijk in oude binnenstad

De SP wil dat het stadsbestuur in actie komt om te voorkomen dat er door gebrek aan betaalbare ruimte een tekort ontstaat aan huisartsen in de oude binnenstad. De huisartsenpraktijk op de Oudezijds Voorburgwal moet weg uit het huidige pand, en heeft tot op heden nog geen nieuwe plek kunnen vinden. SP-raadslid Nelly Duijndam: “Actie is nodig om ervoor te zorgen dat de huisartsenpraktijk niet wordt opgeheven. Dat is niet alleen belangrijk voor de leefbaarheid van de buurt, maar het is ook van belang met het oog op de volksgezondheid.”

De huisartsenpraktijk op de Oudezijds Voorburgwal moet weg van het huidige adres, omdat de eigenaar andere plannen heeft met het pand. Vorig jaar al liep het huurcontract van de huisartsenpraktijk af en werd er gezocht naar een nieuwe locatie. Dat lukte niet en er kwam een jaar uitstel. Nu het uitstel afloopt, is er nog steeds geen nieuwe locatie gevonden. De huurprijzen in de buurt rondom de huisartsenpraktijk liggen zo’n 75% boven de landelijk gemiddelde huurprijs voor praktijkruimte.

De huisartsenpraktijk van de Oudezijds Voorburgwal bedient 3.300 patiënten. De overige huisartsen in het gebied zitten nagenoeg aan hun grens wat het aantal patiënten betreft. Daarom zullen er straks mogelijk zo'n 3.000 mensen in het postcodegebied 1012 gebied zonder huisarts komen te zitten als de praktijk geen andere ruimte vindt.

Duijndam: “Een huisartsenpraktijk is een voorziening die echt in de buurt thuis hoort. Je laat zieke of zwakke mensen niet hele afstanden afleggen om bij de huisarts in een andere buurt op bezoek te kunnen. Wij roepen het stadsbestuur en de zorgverzekeraars op om samen met de huisartsenpraktijk op zoek te gaan naar een oplossing. Ik wil van het stadsbestuur weten of de gemeente zelf verhuurbaar bezit in deze buurt heeft. Anders hoop ik dat de gemeente of de zorgverzekeraar kan bemiddelen bij het zoeken van een geschikte praktijkruimte.”