Neem halte Amsteldijk in gebruik (UPDATE)

30 september 2015

Neem halte Amsteldijk in gebruik (UPDATE)

De SP wil dat tramhalte Amsteldijk op de hoek van de Ceintuurbaan en de Amstel in gebruik wordt genomen. SP-raadslid Remine Alberts: “Het openbaar vervoer in deze buurt is flink verschraald sinds de tramhalte er is weggehaald. Juist deze maand is er een complex ouderenwoningen geopend, precies naast de tramhalte. Dat lijkt me een prima aanleiding om de fout uit het verleden recht te zetten.”

Een jaar geleden werd de halte, overigens tegen de zin van de SP, uit de dienstregeling geschrapt. Tram 3 rijdt nu de buurt voorbij, en bewoners moeten naar de Van Woustraat of de Amstel over naar de Wibautstraat voor de dichtstbijzijnde opstaphalte.

Alberts: “Als de tram weer stopt op de Amsteldijk, maak je het voor de bewoners van de ouderenwoningen in de voormalige Tabitha makkelijker om te reizen en vrienden en familie te bezoeken. Elke keer de wandeling naar de Wibautstraat is voor sommige ouderen gewoon een te hoge drempel. Uiteindelijk gaat de Stadsregio over de tramhaltes, daar zitten ook buurgemeentes in. Maar als de Amsterdamse gemeenteraad zich hier duidelijk voor uitspreekt, moet men van goeden huize komen om dat te negeren.”

UPDATE 23:50 UUR – Amsterdam gaat in gesprek met de Stadsregio over een mogelijk terugkeer van de tramhalte Amsteldijk. De gemeenteraad stemde in met het verzoek van de SP. Alberts: “Een mooie eerste stap. Hopelijk hoeven ouderen binnenkort niet meer onnodig ver te lopen als ze met de tram willen.”