Extra maatregelen tegen opstoppingen ponten nodig (update)

28 oktober 2015

Extra maatregelen tegen opstoppingen ponten nodig (update)

(oorspronkelijk bericht 27-10-2015) De SP wil dat de gemeente extra maatregelen neemt om de extreme drukte bij de ponten tegen te gaan. SP-raadslid Remine Alberts: “Door de werkzaamheden bij de aanlandplek bij Centraal Station loopt het nu elke dag uit de hand. Reizigers lopen flinke vertraging op en het gedrang is gevaarlijk voor kwetsbare verkeersdeelnemers. Ook al is een verbouwingssituatie nooit ideaal, het moet echt beter dan dit.”

Sinds twee weken is een groot deel van de aanlandplek van de Buiksloterwegveer en de NDSM-veer afgezet met hekken omdat er wegwerkzaamheden zijn. De pontreizigers moeten door een smalle opening tussen de hekken om van de pont op het fietspad of bij het Centraal Station te komen, of andersom. Vooral in de spits leidt dit tot extreme drukte en staan fietsers en voetgangers lang te wachten voor ze hun reis kunnen vervolgen.

Vorige week werden extra maatregelen aangekondigd, maar die blijken niet voldoende. Alberts: “Ik wil graag van het stadsbestuur weten of over deze verbouwing van tevoren goed is nagedacht, want dit had men van tevoren kunnen zien aankomen. Maar het is voor nu belangrijk dat er aanvullende maatregelen worden genomen om de drukte tegen te gaan. Zo lijkt het me logischer dat de aanlandplek voor de opening in het hek weer wordt gebruikt in plaats van dat er een vrachtschip ligt aangelegd. Dat verbetert de doorstroming. Ook wil ik weten of de werkzaamheden versneld kunnen worden uitgevoerd.” De SP heeft schriftelijke vragen ingediend bij het stadsbestuur.

Update 28-10

Direct nadat de SP opriep om maatregelen te nemen tegen opstoppingen bij de pont, heeft het stadsbestuur actie ondernomen. Vanmorgen bleek dat de hekken zijn verplaatst waardoor er meer ruimte is voor de pontreizigers. Ook waren er extra verkeersregelaars om het verkeer in goede banen te geleiden. Dit tot grote tevredenheid van Remine Alberts: "Heel goed dat dit zo snel is opgepakt. De situatie is nu weer een stuk beter voor al die mensen die met de pont reizen. Complimenten voor het stadsbestuur voor deze snelle actie, zo hoort het."