Jeugdwerkloosheid in Amsterdam flink gedaald

30 oktober 2015

Jeugdwerkloosheid in Amsterdam flink gedaald

Het aantal jongeren met een bijstandsuitkering is sinds januari al met 14% gedaald. Ook ligt de gemeente op koers om dit jaar 5250 jongeren aan een baan of een opleiding te helpen. SP-wethouder Arjan Vliegenthart: “Dat is heel goed nieuws. Dit geeft een heleboel jongeren kans op een goede toekomst. Ik ben blij dat de gemeente jongeren een stuk de goede kant op kan helpen.”

Vorig jaar trok het stadsbestuur 28 miljoen euro uit voor een aanvalsplan om de jeugdwerkloosheid te bestrijden. Zo worden jongeren door zogenoemde ‘jobhunters’ beter begeleid bij het zoeken van een baan of een opleiding. Met werkgevers worden afspraken gemaakt om jongeren een werkplek te bieden. Ook de gemeente zelf helpt mee door zo’n 1300 jongeren een stageplek te bieden.

De cijfers lijken haaks te staan op de landelijke cijfers, waar de werkloosheid onder jongeren juist licht is gestegen. Vliegenthart: “Ik ben blij dat de jeugdwerkloosheid hier afneemt en dat ons aanvalsplan zijn vruchten lijkt af te werpen. Want hoe langer je zonder werkervaring zit, hoe moeilijker het op latere leeftijd wordt om aan de bak te komen. Daarom gaan we ook de komende periode volop door met ons aanvalsplan tegen jeugdwerkloosheid.”