Meer steun voor kinderen in armoede

6 november 2015

Meer steun voor kinderen in armoede

Het stadsbestuur gaat meer doen voor kinderen die in armoede opgroeien. Er komt een speelgoedbon en de groep kinderen die recht heeft op een kledingbon, wordt uitgebreid. Het aanbod  van activiteiten met de stadspas wordt flink vergroot. SP-wethouder Arjan Vliegenthart: “Door deze maatregelen hebben kinderen minder last van de financiële beperkingen van hun ouders. Dat is belangrijk want elk kind moet kunnen meedoen in de samenleving, onafhankelijk van de dikte van de portemonnee van het gezin.”

Ouders van kinderen die in armoede opgroeien kunnen sinds 2014 een zogenoemd Kindpakket aanvragen. Tot nu toe was dat Kindpakket bedoeld voor kinderen van 11 tot 13 jaar. Er zat een kledingbon van 183 euro in en twee tegoedbonnen voor een activiteit. In het uitgebreide Kindpakket zit een speelgoedbon van 23 euro voor kinderen van vier tot negen jaar. De Kledingbon is er vanaf nu ook voor kinderen van tien en veertien jaar.

De SP voert al jaren strijd tegen kinderarmoede. Het aantal kinderen van armoede was één van de speerpunten waarmee de SP de afgelopen verkiezingen in ging. Vliegenthart: “Ik ben er apetrots op dat we nu dit soort dingen voor elkaar krijgen. Juist in een week als deze waarin bekend wordt dat er weer meer miljardairs bij zijn gekomen, is het mooi dat Amsterdam juist aandacht geeft aan de kinderen uit gezinnen met een krappe beurs. Zij mogen niet buitengesloten worden in onze samenleving.”

Amsterdammers met een stadspas krijgen via de post een aanvraagformulier voor het Kindpakket. Nog geen stadspas maar wel een laag inkomen? Aanvragen kan op de site van de gemeente.