Voorlopig geen extra coffeeshops dicht om afstandscriterium

3 november 2015

Voorlopig geen extra coffeeshops dicht om afstandscriterium

De gemeente stelt de sluiting van vijftien coffeeshops in de buurt van scholen uit. De gemeente wil eerst een uitspraak van de Hoge Raad afwachten over de aanleiding van die sluiting. SP-raadslid Peter Kwint is hier blij mee: “Niet de afstand tot een school, maar of je je als coffeeshop aan de regels houdt is van belang. Het is goed dat dat idiote afstandscriterium - waarvan iedereen weet dat het geen enkel probleem oplost - in de koelkast gaat. Wat ons betreft blijft het daar."

Ruim twee jaar geleden sprak burgemeester Van der Laan met de regering af dat Amsterdam de wietpas niet hoefde in te voeren, als de gemeente coffeeshops in de buurt van scholen zou sluiten. De voorgenomen sluiting van deze coffeeshops leverde veel kritiek op. Zo bleek uit onderzoek van ROOD, jong in de SP, dat juist scholieren niet welkom waren in de coffeeshops in de buurt van scholen vanwege extra strenge leeftijdscontroles.

Wat SP-raadslid Peter Kwint betreft haalt de overheid softdrugs uit het semi-illegale circuit door het te legaliseren. Kwint: “Je kunt het beter zo goed mogelijk organiseren, met goede voorlichting en gereguleerde wietteelt. Zo voorkom je een hoop criminaliteit en kan je de gevolgen voor de volksgezondheid zo goed mogelijk beperken. Bovendien levert het je een half miljard aan belasting en minder politie-inzet op. Het wordt tijd dat de regering in Den Haag dat ook eens gaat inzien.”