Absoluut bouwrecord voor Amsterdam

10 december 2015

Absoluut bouwrecord voor Amsterdam

In 2015 is in Amsterdam de bouw begonnen van 8376 nieuwe woningen. Dat is 60% meer dan vorig jaar toen er al fors meer werd gebouwd dan verwacht. Het is ook het hoogste aantal sinds men in 1994 begon met de huidige manier van tellen. SP-wethouder Laurens Ivens, verantwoordelijk voor bouwen en wonen: “Dit is echt mooi nieuws. Voor het eerst sinds de crisis groeit de het woningaanbod sneller dan de bevolking. Dat is hard nodig om de woningnood in Amsterdam aan te pakken.”

Bij het aantreden van het stadsbestuur van D66, VVD en SP in 2014, was het doel om de bouw uit het slop te halen en te stijgen van 2700 nieuwe huizen in 2013 naar 5000 nieuwe huizen per jaar in 2018. Met de 8376 nieuwe huizen is dat dat doel nu al ruimschoots gehaald. Om de bouw op gang te krijgen heeft het stadsbestuur bouwafspraken gemaakt met woningcorporaties, en zijn gemeentelijke procedures versneld en versimpeld. Ook worden veel leegstaande kantoren omgebouwd naar woonruimte.

De helft van de nieuwe huizen heeft een huur onder de 710 euro, de sociale huurgrens. Bijna 1400 huizen hebben een middeldure huur van 710 tot 970 euro. Ivens is blij met deze cijfers: “Juist in een krappe woningmarkt moeten er voldoende betaalbare huurwoningen zijn om te voorkomen dat mensen met een laag- of middeninkomen de stad uit worden gejaagd. Dit stadsbestuur vindt: Amsterdam is voor iedereen, onafhankelijk van de dikte van je portemonnee.”