Opnieuw minder huisuitzettingen

23 december 2015

Opnieuw minder huisuitzettingen

Er worden steeds minder woningen ontruimd in Amsterdam. In 2014 werden er in het hele jaar 749 woningen ontruimd, de eerste helft van dit jaar waren dat er 340. In 2007 werden er nog 1208 woningen per jaar ontruimd. SP-wethouder Laurens Ivens die over wonen gaat, is blij met de dalende lijn: “Elke huisuitzetting is een drama, dat moeten we zoveel mogelijk voorkomen.”

De dalende lijn is ingezet door vorige stadsbesturen. Hulpverlenende instanties en verhuurders zijn steeds beter samen gaan werken. Maar ook de komende tijd gaat Amsterdam door met extra maatregelen om woningontruimingen tegen te gaan. Zo heeft wethouder Ivens met corporaties afgesproken dat huurders een huurverlaging kunnen aanvragen als ze een hoge huur hebben en er in inkomen op achteruit gaan. Wethouder Vliegenthart is bezig met een project om de huur in te houden op de uitkering, waardoor er veel minder betalingsachterstanden ontstaan.

Ivens: “Het blijft belangrijk om extra ons best te doen om huisuitzettingen tegen te gaan. Want de problemen die leiden tot huisuitzettingen, zoals oplopende schulden en hoge huren, die zien we nog volop in onze stad. Maar we zijn op de goede weg en ik heb goede hoop dat het aantal huisuitzettingen nog verder omlaag kan.”