SP vraagt opheldering over controles wapenvergunningen

21 december 2015

SP vraagt opheldering over controles wapenvergunningen

SP-raadslid Peter Kwint wil weten of de politie goed in de gaten houdt of mensen met een wapenvergunning nog aan de regels voldoen. Aanleiding is een incident op een schietbaan afgelopen weekend waarbij iemand om het leven kwam. Kwint: “De omstandigheden waaronder dit tragische incident plaats heeft kunnen vinden zijn nog grotendeels onbekend. Ik wil van de gemeente weten hoe het ervoor staat met de controles op wapenvergunningen."

Volgens de landelijke regels moet iedereen die een wapenvergunning heeft jaarlijks worden gecontroleerd. Er wordt gekeken of mensen met een wapenvergunning psychisch in orde zijn. De politie controleert of mensen hun wapen thuis goed opbergen. Ook schietverenigingen en wapenverkopers moeten aan strikte voorwaarden voldoen.

In 2010 stelde de SP de controles op wapenvergunningen ook al aan de orde. Toen bleek dat slechts 30% van de vergunninghouders werd gecontroleerd. Een jaar later werd wel iedereen gecontroleerd. Kwint: “En dat is maar goed ook. Want als iemand bijvoorbeeld psychische problemen heeft gekregen, moet dat ook gevolgen hebben voor de vergunning waarmee je met een schietwapen mag omgaan. Zo’n vergunningensysteem staat of valt met goede controles op de voorwaarden. Juist omdat dit in het verleden niet altijd voldoende gebeurde wil ik nu van het stadsbestuur weten hoe het ervoor staat met de controles."