Bescherm winkeliers tegen schimmige ‘servicekosten’

11 januari 2016

Bescherm winkeliers tegen schimmige ‘servicekosten’

De SP wil betere bescherming voor kleine winkeliers tegen schimmige en torenhoge servicekosten. SP-raadslid Tiers Bakker: “Kleine ondernemers zijn belangrijk voor de stad. Ze houden buurten leefbaar en zorgen voor veel werkgelegenheid. Net als mensen die een huis huren, mogen winkeliers niet de dupe worden van huisbazen op vage gronden absurd hoge kosten in rekening brengen. Wat mij betreft worden de stook- en servicekosten voor winkeliers op dezelfde manier in rekening gebracht als bij huurders van huizen: eerlijk en transparant, zodat het niet een extra melkkoe is voor de verhuurder.”

Vandaag schreef de Volkskrant over het conflict tussen de koffiewinkel van Dries Boussatta op het Bos en Lommerplein en vastgoedbeheerder WPM. Veel ondernemers van het plein zijn boos op de verhuurder die schimmig is over de torenhoge stook- en servicekosten. Sommige winkeliers krijgen een naheffing van duizenden euro’s voor deze kosten, zonder dat duidelijk is waarom die kosten ineens zo hoog zijn.

De SP heeft schriftelijke vragen ingediend over deze kwestie. Bakker: “Ik wil van het stadsbestuur graag weten of het bereid is zich in te zetten voor eerlijke en transparante kosten voor huurders van winkelruimte. Ook vraag ik het stadsbestuur om te bemiddelen tussen de winkeliers van het Bos en Lommerplein en de verhuurder. We moeten zuinig zijn op onze winkeliers, en ze bijstaan als grote  vastgoedbedrijven met zulke acties bezig zijn.”