Nieuws, januari 2016

28 januari 2016

Meer Amsterdammers vanuit bijstand naar baan

Afgelopen jaar vonden 6318 Amsterdamse bijstandsgerechtigden een baan. Daarmee was de uitstroom uit de bijstand groter dan het aantal nieuwe bijstandsaanvragen. SP-wethouder Arjan Vliegenthart: “Dit is heel goed nieuws. Met een baan ga je er niet alleen in inkomen op vooruit, maar je komt ook veel beter tot je recht in de samenleving.”

28 januari 2016

Nieuw-West gaat maatschappelijk verantwoord inkopen

Op voorstel van SP en GroenLinks gaat stadsdeel Nieuw-West meer aandacht besteden aan maatschappelijk verantwoord inkopen. Niet alleen de prijs moet doorslaggevend zijn, maar ook hoe verantwoord het product of dienst is en hoe het bedrijf omgaat met het personeel en bewoners. SP-fractielid in Nieuw-West Mahir Alkaya: “Het stadsdeel geeft elk jaar veel geld uit aan allerlei dingen, zoals straatmeubilair of kantoorapparatuur. Laten we dat zo uitgeven dat de maatschappij er maximaal baat bij heeft.”

25 januari 2016

Grenzen aan vrijwilligers (opinie)

Afgelopen week mocht ik Jan van Langen in het zonnetje zetten. Al 25 jaar zet hij zich in voor de vrijwillige hulpdienst in Tuindorp Oostzaan. Ieder jaar beloont Doras (maatschappelijke dienstverlening) jubilerende vrijwilligers met een pluim, een prachtig sieraad. Volledig terecht.

23 januari 2016

Jan Colijn (21 maart 1947 - 16 januari 2016)

Foto: Kees Hiep

Als eerste plakken, meest zichtbaar plakken en als beste plakken. Hij kende alle plakplaatsen in West en de SP posters moesten daar strak op. Op Jan kon je altijd rekenen.

20 januari 2016

Verlaag topsalaris Havendirecteur

De SP, PvdA, GroenLinks en D66 willen dat Amsterdam het maximumsalaris voor de directeur van het Havenbedrijf verlaagt. De huidige directeur verdient 214.000 euro per jaar, meer dan de minister-president van Nederland. SP-raadslid Tiers Bakker: “Dat vind ik veel te hoog. Het havenbedrijf is 100% eigendom van de gemeente, dus ik wil dat het stadsbestuur ingrijpt. Het salaris moet zo snel als mogelijk omlaag tot maximaal 179.000, een ministerssalaris.”

20 januari 2016

Onderzoek uitbreiding psycholancedienst

De SP wil dat het stadsbestuur naar mogelijkheden zoekt om de psycholancedienst uit te breiden. De psycholance, een speciale ambulance voor vervoer van verwarde personen of psychiatrische patiënten, wordt zoveel gebruikt dat deze hierdoor niet meer inzetbaar is voor spoedgevallen. SP-raadslid Nelly Duijndam: “Het succes van de psycholance mag niet ten koste gaan van de andere spoedeisende hulp elders in de stad.”