SP steunt bewoners voor leefbaar Haarlemmerplein

8 januari 2016

SP steunt bewoners voor leefbaar Haarlemmerplein

De SP steunt de bewoners van het Haarlemmerplein die actie voeren tegen de horecaplannen in de Haarlemmerpoort. SP-fractievoorzitter Michiel Wetzer: “Bewoners uit de buurt zitten helemaal niet te wachten op een soort Leidseplein voor de deur. Het zou beter zijn als bewoners nou eens gehoord worden en mee kunnen praten over de uitbreiding van horeca op het plein.”

Deze week vergaderde het stadsdeel over plannen voor horeca in de Haarlemmerpoort. Het stadsdeel wil akkoord geven aan een brasserie/café inclusief terras dat doordeweeks tot van 8:30 tot 01:00 geopend is en in het weekend tot 03:00. Dit is het derde horecaplan voor het Haarlemmerplein dat nu in behandeling is.

Hoewel het eerder wel was toegezegd, hebben bewoners niet kunnen meepraten over de plannen voor het plein. Wetzer: “Dit is een van bovenaf bedacht plan, waar bewoners pas na afloop nog wat over mogen zeggen. Dat is een gemiste kans. Er wonen hier mensen, en die hebben andere plannen met hun buurt dan horeca. Die bewoners moeten serieus worden genomen. Wat ons betreft is het stadsdeelstelsel er juist om bewoners mee te laten praten over de leefbaarheid van hun buurt. Dan moet het stadsdeel bewoners daar wel de kans toe geven.” Helaas werd het voorstel van de SP om de bewoners aan zet te laten komen, niet gesteund door een meerderheid van het stadsdeel.

Foto: SP

Bewoners laten hun onvrede blijken bij de vergadering van de bestuurscommissie Centrum.