Voorkom financieel fiasco parkeerplekken Torontobrug (update)

25 maart 2016

Voorkom financieel fiasco parkeerplekken Torontobrug (update)

(oorspronkelijk bericht 15-3-2016) De SP wil het stadsdeel afziet van het aanleggen van 24 peperdure parkeerplaatsen onder de Torontobrug, over de Amstel tussen de Mauritskade en de Stadhouderskade. SP-fractievoorzitter Jeroen van Bronswijk: “De parkeerplaatsen zijn zo duur dat de gemeente er dik verlies op gaat maken. Dat zou de zoveelste gemeentelijke parkeervoorziening zijn waar we geld op toe leggen. Laten we ons geld alsjeblieft beter gebruiken.”

Koste wat het kost wil het stadsdeelbestuur van Oost 24 parkeerplaatsen onder de Torontobrug aanleggen. Dat kost 800.000 euro oftewel 34.000 euro per plek. Het plan voor de Torontobrug is onderdeel van een plan om de Weesperstraat te transformeren van de Weesperzijde tot een fietsstraat. De opgeheven parkeerplekken dienen dan te worden gecompenseerd.

Bronswijk: “Goed dat er meer plek komt voor fietsen in de Weesperstraat. Maar waarom dan zulke dure parkeerplekken aanleggen, als op het naastgelegen Rhijnspoorplein plek zat is? Daar ligt een mooie plak asfalt waar ook na de toekomstige nieuwbouw van de HvA voldoende ruimte over is voor 24 auto’s. Laten we daar voor kiezen in plaats van weer veel gemeenschapsgeld uit te geven aan dure parkeerplekken.”

​Update 25 maart 2016​

Mede onder druk van de SP heeft het stadsdeelbestuur de parkeergarage onder de Torontobrug van het 'verlanglijstje' van het stadsdeel gehaald. Dat betekent dat er voorlopig geen geld wordt uitgetrokken voor deze dure parkeerplekken.