Stadsdeel moet eigen hotelregels naleven

12 april 2016

Stadsdeel moet eigen hotelregels naleven

De SP wil dat het stadsdeelbestuur de eigen regels naleeft en dat het geen goedkeuring geeft aan hotelplannen van dierentuin Artis. Fractievoorzitter van de SP in Centrum Michiel Wetzer: “Voor je het weet willen ook het Verzetsmuseum en de Hortus hotelkamers. In een pand dat bestemd is voor Cultuur en Ontspanning past dat gewoon niet. Artis is voor dieren.”

Artis heeft een vergunning aangevraagd om een aantal hotelkamers te mogen exploiteren, hoewel dat volgens het hotelbeleid niet mag. Het huidige beleid stelt grenzen aan de ongebreidelde groei van het aantal hotels in het centrum. Zo zijn bijvoorbeeld alleen initiatieven toegestaan die iets toevoegen aan de buurt, of die uitgaan van een bepaald thema. Toch overweegt het bestuur van stadsdeel Centrum om de plannen van Artis toe te staan.

Wetzer: “De grenzen van het hotelbeleid zijn al boterzacht. Het stadsdeelbestuur interpreteert de eigen regels stelselmatig te ruim en geeft daarmee ontwikkelaars vrij spel om nog meer hotels in de stad te realiseren. Hotelkamers in Artis voegen niets toe aan de buurt terwijl wonen steeds verder in de verdrukking raakt. The Dutchess in de Kasbank en het Soho House in het Bungehuis zijn daar een voorbeeld van. Als nu ook nog culturele instellingen als Artis een graantje willen meepikken is het einde zoek”,

De SP blijft zich inzetten om de woonfunctie in de binnenstad te beschermen en roept het stadsdeel op om zich aan de eigen regels te houden. Zeker als die regels al boterzacht zijn.