Beperk parkeerkosten voor ziekenhuispatienten (Update)

21 juni 2017

Beperk parkeerkosten voor ziekenhuispatienten (Update)

Foto: Dennis M2 / Creative Commons

(Oorspronkelijk bericht van 20 mei 2016) De SP roept het stadsbestuur op om met ziekenhuizen in gesprek te gaan over het verlagen van de parkeerkosten voor ziekenhuispatienten. SP-raadslid Remine Alberts: “Veel mensen moeten met regelmaat naar het ziekenhuis voor dagbehandelingen, en kunnen niet met de fiets of het ov komen. Tegelijkertijd kost parkeren in de ziekenhuisgarage voor deze bezoekers een rib uit hun lijf. Ik wil dat daar wat aan gedaan wordt.”

De consumentenbond heeft onlangs onderzoek gedaan naar de kosten van parkeren bij ziekenhuizen. Uit dit onderzoek bleek dat het VU-ziekenhuis en het OLVG in Oost met dagkaarten van 30 euro en 36 euro de duurste parkeerkaarten van het land hebben.

Alberts: “Ik vind het onrechtvaardig dat als je vaak naar het ziekenhuis moet voor bijvoorbeeld nierdialyse of een bestralingstherapie, je ook nog eens diep in de buidel moet tasten voor de hoge parkeerkosten. Officieel gaat het stadsbestuur hier niet over, maar dit gaat de Amsterdammers wel aan. Ik hoop dat het stadsbestuur daarom met het OLVG en het VU-ziekenhuis in gesprek wil, en dat we wat kunnen betekenen voor de mensen die nu extra kosten moeten maken omdat ze ziek zijn.”

UPDATE 21 juni 2016
Het VUmc heeft de gemeente toegezegd na de zomer te starten met een kortingsregeling voor de parkeerkosten van patiënten die vaak naar het ziekenhuis moeten. De gemeente had het ziekenhuis daar op verzoek van de SP toe opgeroepen. Ondanks een oproep van de gemeente gaat het OLVG bij het Oosterpark daar niet aan beginnen. Alberts: ”Ik ben blij met de positieve reactie van het VUmc. Dat is een kleine verlichting voor de mensen die doorgaans toch echt niet voor de lol met regelmaat naar het ziekenhuis moeten. Jammer dat het OLVG-oost geen kans ziet net zoiets te doen, ik hoop dat ze later alsnog een voorbeeld nemen aan de stap die het VUmc nu heeft gezet.”