Roemer: ‘SP en bewoners kiezen voor “samen” in Amsterdam’

3 oktober 2016

Roemer: ‘SP en bewoners kiezen voor “samen” in Amsterdam’

Van Nieuw-West tot Zuid-Oost was SP-leider Emile Roemer zaterdag te vinden in Amsterdam. Een kleine 75 vrijwilligers gingen onder leiding van Roemer Slotermeer in om handtekeningen te verzamelen voor het Nationaal ZorgFonds. Al voor deze zaterdag spraken maar liefst 173.000 mensen zich uit voor een zorgstelsel zonder eigen risico en marktwerking. Op zaterdag kwamen daar weer 500 steunbetuigingen bij.

Foto: Jan Mast

In Holendrecht sprak Roemer onder meer met lokale bestuurders, de kapper in de buurt en ex-wereldkampioen boksen Raymond Joval. In de gym van Joval trainen niet alleen kinderen en wedstrijdvechters, maar komen ook ouderen bij elkaar om in beweging te blijven.

Foto: Matthijs de Bruijne

Buurtcentrum Holendrecht zat afgeladen vol toen Roemer arriveerde. Na een korte invalbeurt als bingodealer ging Roemer samen met andere SP’ers het gesprek aan met jong en oud, die samen in het buurtcentrum aanwezig waren. Jeugdwerker Sjoerd Bakker: 'Sport en spel zijn belangrijk, maar vooral ook het kopje thee na schooltijd. In Zuidoost zijn veel eenoudergezinnen en is er na schooltijd niemand thuis.'

In het buurthuis werden door SP-raadslid Erik Flentge tien rugtassen vol schoolspullen overhandigd aan bewoners die elk schoolkind in Suriname een schooltas willen geven. Emile Roemer beloofde er nog eens tien aan toe te voegen.

Foto: Matthijs de Bruijne

Met SP-wethouder Laurens Ivens bezocht Roemer voormalig sportcomplex Riekerhaven. Op Riekerhaven zijn 500 containerwoningen geplaatst, die nu deels bewoond worden door Syrische en Eritrese vluchtelingen en deels door Nederlandse studenten. ‘In plaats van mensen geïsoleerd te huisvesten, kiest Amsterdam ervoor om vanaf dag één statushouders te laten integreren met leeftijdsgenoten in Amsterdam. Je leert van elkaar, en ik hoorde hier dat ook het Nederlands leren veel sneller gaat. Dit soort initiatieven zou in heel Nederland kunnen zorgen voor een goede en snelle integratie van nieuwkomers’, aldus Roemer.

Op de afsluitende barbecue voor SP’ers die de hele dag actief waren geweest, beloofde Roemer de activisten een heet half jaar. ‘Onze beweging voor een betaalbare en toegankelijke zorg groeit elke dag. En hier in Amsterdam laten we elke keer zien dat een grote en sterke SP het verschil kan maken in levens van mensen. Door samen met bewoners te kiezen voor een stad waarin mensen naar elkaar omkijken en samenleven. Laat dit een inspiratie zijn voor onze landelijke campagne. Waar wij samen met bewoners de strijd aangaan voor een mooiere stad of een mooier dorp, winnen we het vertrouwen – en de stem – van steeds meer mensen.’