Stadsbestuur neemt maatregelen tegen verdrinkingsdoden

13 maart 2017

Stadsbestuur neemt maatregelen tegen verdrinkingsdoden

Het stadsbestuur gaat maatregelen nemen om te voorkomen dat mensen in de grachten belanden en verdrinken. De SP diende hier een aantal jaar geleden al een voorstel voor in. SP-raadslid Nelly Duijndam: “Ik ben blij dat er maatregelen komen. Gemiddeld verdrinken er jaarlijks 5 á 6 mensen in de grachten van het centrum. Dat vind ik veel, en ik hoop dat de maatregelen van de gemeente dit getal omlaag helpen.”

Op plekken waar bekend is dat er ongelukken gebeuren gaat de gemeente extra trappetjes plaatsen om het makkelijker te maken uit het water te klimmen. Onlangs is er al zo’n trappetje geplaatst bij het Haarlemmerplein. De gemeente gaat toeristen wijzen op de risico’s van de grachten en geeft via de website iamsterdam tipt over wat je moet doen als je toch in het water belandt. Daklozen die wel eens in een bootje slapen worden opgezocht en naar de opvang begeleid.

Duijndam: “Uit onderzoek van de gemeente blijkt dat slachtoffers vrij vaak uit het buitenland komen: 1 op de 3. 1 op de 5 slachtoffers valt onder de categorie ‘kwetsbaar’, bijvoorbeeld omdat ze verslaafd of dakloos zijn. Deze groepen zijn dus duidelijk oververtegenwoordigd, goed dat de gemeente zich daar dus juist op richt.”