Bespaar landelijk Noord hop-on-hop-off-overlast

21 juni 2017

Bespaar landelijk Noord hop-on-hop-off-overlast

Foto: SP Amsterdam

De SP wil dat het stadsdeelbestuur van Noord in actie komt om te voorkomen dat zowel de krappe buurten in Oud-Noord als de kleine dorpjes in de weilanden last krijgen van zware en vervuilende toeristenbussen. SP-fractievoorzitter in Noord Frans Rein Jurrema: “Het is mooi als toeristen door Noord komen wandelen of fietsen, maar op grote en stinkende bussen zitten wij niet te wachten. Ik wil van het stadsdeelbestuur horen wat ze hiertegen gaan doen zodat we onze buurten en dorpjes leefbaar houden.”

Deze week meldde het Parool dat er een bedrijf is dat vanaf deze zomer hop-on-hop-off-bus voor toeristen door landelijk Noord gaat laten rijden. De bus zou vertrekken vanaf de ADAM-toren (voormalige shelltoren) en toeristen naar de kleine dorpjes boven Amsterdam brengen.

De SP zit daar dus niet op te wachten en stelt vanavond vragen in de bestuurscommissie. Jurrema: “Ik zou niet eens weten hoe het allemaal moet passen. Op de pont en in de omgeving van de Adam-toren is het nu al enorm druk. En ik moet er ook niet aan denken dat die grote rode bussen, die stank uitstoten en veel herrie maken, door onze mooie dorpjes in landelijk Noord gaan rijden. De straten zijn daar vaak hartstikke smal. De drukte moeten we uit de binnenstad verspreiden, dus lopend of met de fiets naar Noord: prima. En het is ook prima als toeristen straks naar het eindstation van de Noord-Zuidlijn gaan en vanaf daar verder reizen op een manier die niet leidt tot vervuiling of overlast. Maar hop-on-hop-off-bussen, terwijl we juist in de hele stad het autogebruik, overlast en milieuvervuiling willen terugdringen, daar snap ik niks van, dat leidt alleen maar tot overlast.”