Nieuws, juli 2017

27 juli 2017

Stimuleer zwemmen in Zuidoost (Update)

Foto: shirley de jong

(Oorspronkelijk bericht: 20 juni 2017) De SP en de PvdA willen dat de gemeente zich gaat inzetten voor betere zwemvaardigheden in stadsdeel Zuidoost. Zo willen de partijen dat er op scholen en bij buurtactiviteiten meer aandacht komt voor de zwemsport. Ook willen SP en PvdA dat het stadsbestuur onderzoekt hoe er meer peuterbadjes kunnen worden aangelegd zodat meer kinderen op jonge leeftijd gewend raken aan water en zwemmen. Op deze manier hopen de partijen een eind te maken aan het achterblijvend aantal zwemdiploma’s in het stadsdeel.

19 juli 2017

Amsterdam kiest radicaal voor betaalbaar wonen

De gemeente gaat ongekend fors ingrijpen op de woningmarkt om ervoor te zorgen dat er in de toekomst voldoende betaalbare huizen zijn. Voor 80% van de nieuwbouwhuizen gaat de gemeente de (huur-)prijzen fors verlagen, zodat er 20.000 sociale huurwoningen bijkomen en 20.000 huizen voor middengroepen. SP-wethouder Laurens Ivens: “Dit is een radicale omslag. Een omslag voor betaalbaar wonen! Als je het aan de markt overlaat, schieten de prijzen volledig door het dak. Dat willen we voorkomen, en daarvoor doen we vergaande voorstellen.  Als SP’er én als Amsterdammer ben ik er erg trots op dat die voorstellen vandaag door de gemeenteraad zijn aangenomen.”

13 juli 2017

In actie voor behoud sociale huur in Het Schip

Foto: SP Amsterdam

Bewoners en omwonenden van Het Schip in de Spaarndammerbuurt willen dat de sociale huur in dit historische complex behouden blijft. Dat bleek toen de SP de buurt in trok en mensen vroeg de protestposter zichtbaar achter het raam te hangen.

12 juli 2017

Kom met strenger beleid voor bed and breakfasts

De SP wil dat er meer gemeentelijke controles komen op verhuur van bedden aan toeristen door bed and breakfasts. Ook wil de SP dat het stadsbestuur een plan gaat maken voor een maximum aantal bed and breakfasts in de stad. SP-raadslid Erik Flentge: “Bed and breakfasts lijken steeds populairder te worden. Het gevolg is nog meer drukte in de stad en een risico op het verkeerd gebruiken van woonruimte. Ik wil dat het stadbestuur hier wat aan gaat doen, om de leefbaarheid van onze stad te beschermen.”

5 juli 2017

Haal drempels tussen havo en vwo weg

De SP wil dat het stadsbestuur zich ervoor gaat inzetten dat er geen drempels zijn voor leerlingen die de havo hebben afgemaakt en verder willen op het vwo. SP-raadslid Erik Flentge: “Leerlingen die de wil en de capaciteiten hebben om door te kunnen leren, moeten we juist helpen. De huidige praktijk is helaas dat schoolbesturen belemmeringen in de vorm van extra eisen opwerpen. Ik wil dat daar een einde aan komt. De wethouder kan er bij de scholen op aandringen dat deze barrières zo snel mogelijk verdwijnen.”

4 juli 2017

Laurens Ivens lijsttrekker voor de SP

Foto: SP

Laurens Ivens is lijsttrekker van de SP Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018. Dat hebben de leden van de Amsterdamse SP vanavond besloten. Ivens: "Na 8 jaar raadslid en vier jaar wethouder te zijn geweest, brandt nog altijd het vuur. Het vuur om Amsterdam nog socialer en mooier te maken dan het al is. We hebben de laatste vier jaar veel kunnen veranderen maar mijn handen jeuken om nog meer te bereiken in onze strijd tegen armoede, tweedeling en de grote drukte in de stad."