Belofte Rochdale en Stadgenoot: V-buurt wordt opgeknapt

1 november 2017

Belofte Rochdale en Stadgenoot: V-buurt wordt opgeknapt

Foto: SP

Woningcorporaties Stadgenoot en Rochdale beloven de problemen aan de huizen in de V-buurt in stadsdeel Zuidoost aan te pakken. Dat lieten zij vanmorgen weten op een bijeenkomst vandaag waar bestuurders van de corporaties waren uitgenodigd door bewoners en de SP.

De bewoners van de V-buurt hebben al lange tijd last van ernstige vocht- en schimmelproblemen in hun woning en eisen verbetering. Ze maakten samen met de SP een zwartboek van de problemen. Vanochtend overhandigden ze het zwartboek aan de vertegenwoordigers van de corporaties.

Zowel Stadgenoot als Rochdale zegden toe alle melders van klachten te bezoeken en te zorgen voor een oplossing. Vooral Rochdale spaarde zichzelf niet: "We hebben er in deze buurt te weinig aan gedaan. Te lang is de renovatie blijven liggen. Dat gaan we beter doen."

Foto: SP

SP-raadslid Erik Flentge reageert positief op deze toezeggingen: "Ik ben blij dat de bewoners eindelijk erkenning krijgen. Zij zitten al te lang in de ellende. Vocht en schimmel zijn een groot gevaar voor de gezondheid. Dat moet snel worden aangepakt. Er is nu toegezegd dat ze in actie komen. Corporaties zijn opgericht om mensen met een smalle beurs en arbeiders in betaalbare goede huizen te laten wonen. Dat gaat hier duidelijk niet goed. We volgen dit op de voet en zullen nog regelmatig de buurt intrekken om te kijken of Rochdale en Stadgenoot de gedane belofte waarmaken. En of ze ook vaart maken. De bewoners van de Vbuurt hebben recht op een goed en gezond huis."