Nieuws, november 2017

30 november 2017

Ook Noord krijgt een woningcoöperatie

Op initiatief van de SP, PvdA, GroenLinks en PvdO komt er ook in stadsdeel Noord een woningcoöperatie met nieuwbouwwoningen. De partijen dienden een voorstel in dat dit soort betaalbare huurwoningen in zelfbeheer in de nieuwbouwwijk Elzenhagen mogelijk maakt. Het voorstel kreeg steun van de gehele raad. SP-raadslid Tiers Bakker: “Wooncoöperaties zijn wat mij betreft een veelbelovende manier van wonen voor de toekomst. Geen zakkenvullende huisbazen, geen bureaucratische corporaties, maar huurders aan de macht. Wat mij betreft komt daar meer plek voor in Amsterdam.”

29 november 2017

SP wil minder leegstand kantoren

Foto: Udo Geisler / Creative Commons

De SP heeft samen met de Partij voor de Dieren voorgesteld om pas op zoek te gaan naar extra bouwgrond voor kantoren, als de leegstand onder de 5% dreigt te zakken. SP-raadslid Tiers Bakker:  “Er staat nog steeds veel kantoorruimte leeg, en er zitten ook nog honderdduizenden vierkante meters kantoorruimte in de pijplijn. Elke vierkante meter die daar dan nog bij gepland wordt gaat ten koste van bouwgrond voor huizen. Volgens mij hebben we in Amsterdam daar veel meer behoefte aan, dan aan leegstaande kantoren.”

29 november 2017

Stadsbestuur wil zakkenvullende woningbemiddelaars steviger aanpakken

Foto: SP / Creative commons

Het stadsbestuur wil op zoek naar manieren om woningbemiddelaars die misbruik maken van de woningnood harder aan te pakken. Dat blijkt uit antwoorden op schriftelijke vragen van SP-raadslid Erik Flentge. “Goed dat het stadsbestuur hiermee aan de slag wil. Mensen doen de gekste dingen om een huis te kunnen vinden, en slinkse types springen daar op in om hun zakken te vullen. Dat maakt de woningmarkt alleen maar zieker, dus ik ben blij dat het stadsbestuur op zoek wil naar manieren om wanpraktijken uit te bannen.”

28 november 2017

Zet gemeentelijke samenwerking met Shell in ijskast

Op de achtergrond het hoofdkantoor van Shell

28 november 2017

Miljoenen voor buurten met een achterstand

Het stadsbestuur trekt ruim 40 miljoen euro uit voor buurten met veel problemen, te beginnen met het opknappen van de openbare ruimte. SP-wethouder Laurens Ivens: “Amsterdam is een mooie stad, maar de verschillen tussen sommige buurten zijn echt te groot. Wij willen die tweedeling bestrijden door fors te investeren in de buurten die de afgelopen decennia een achterstand hebben opgelopen.”

24 november 2017

Nominatie Pandjesprins Bernhard voor ‘Huisjesmelker van het Jaar’

Foto: SP

Vrijdag bezochten de SP en jongerenorganisatie ROOD prins Bernhard in Amsterdam. Bernhard is door ROOD genomineerd voor de titel ‘Huisjesmelker van het Jaar’.