Gemeentelijke panden worden sociale huurwoningen

5 december 2017

Gemeentelijke panden worden sociale huurwoningen

Zes panden van de gemeente worden omgebouwd tot 200 sociale huurwoningen voor jongeren en vluchtelingen. Het stadsbestuur gaat dat samen met zes woningcorporaties mogelijk maken. SP-wethouder Laurens Ivens: “Ik ben blij dat deze panden op deze manier een nuttig nieuw leven kunnen krijgen. Betaalbare huizen zijn ontzettend hard nodig, zowel voor Amsterdamse jongeren als voor mensen die hun thuisland hebben moeten ontvluchten vanwege oorlog en ellende.”

De zes panden staan verspreid in de stadsdelen Zuid, West en Noord en waren tot voor kort eigendom van de gemeente. Het gaat om de Rijnstraat 115/Vechtstraat 92, Hendrick de Keijserstraat 14, Papaverhoek 1-3, Havikslaan 20-22, Wormerveerstraat 15,  en de Admiraal de Ruyterweg 410. Omdat de gemeente de panden niet meer nodig heeft, zijn ze verkocht aan woningcorporaties.

Als de panden zijn omgebouwd tot sociale huurwoningen, zullen ze voor de helft bewoond worden door jongeren en studenten, en voor de andere helft door vluchtelingen. Ivens: “Door jongeren en vluchtelingen samen te laten wonen zorgen we ervoor de integratie direct kan beginnen. Mensen die hier nieuw zijn kunnen dan met een vliegende start direct meedoen in de Amsterdamse samenleving.”