Kantorenleegstand in de stad bijna gehalveerd

21 december 2017

Kantorenleegstand in de stad bijna gehalveerd

Foto: r. van riel (cc)

De afgelopen drie jaar zijn er 5000 nieuwe woningen gekomen in leegstaande kantoorruimte. De leegstand van kantoren daalde mede hierdoor bijna met de helft, van 1,3 miljoen naar 0,7 miljoen vierkante meter. SP-wethouder Laurens Ivens: “Ik ben trots dat we zóveel leegstaande kantoren weer nuttig in gebruik hebben genomen. De buurten waar de kantoren staan gaan er zo weer op vooruit. En een grote groep woningzoekenden helpen we aan woonruimte.”

In Amsterdam staat in totaal ongeveer 7 miljoen vierkante meter kantoor. Al tijden staat een groot deel van die kantoren leeg. Sinds een aantal jaar is er een grootscheepse campagne bezig om leegstaande kantoren om te bouwen zodat ze weer in gebruik worden genomen. Ivens: “Het is niet uit te leggen als er aan de ene kant ruimte ongebruikt is, terwijl de ruimte in Amsterdam ontzettend schaars is.”

Ook de komende tijd gaat het stadsbestuur door met het ombouwen van leegstaande kantoren. Ivens: “Er staat nog steeds bijna 10% kantoorruimte leeg. Dat betekent dat er genoeg plek is om nog meer kantoren om te bouwen naar huizen. Mijn doel is om daarbij extra goed te letten op de betaalbaarheid van deze nieuwe huizen, zodat Amsterdammers met een laag of gemiddeld inkomen meer kans maken op een plek om te wonen.”

Foto: Gemeente Amsterdam