Staak reclamecampagne om expats uit Londen te lokken

21 december 2017

Staak reclamecampagne om expats uit Londen te lokken

Foto: SP

De SP wil dat het stadsbestuur ingrijpt om een reclamecampagne van Amsterdam Marketing in Londen om expats naar Amsterdam te trekken per direct te stoppen. SP-raadslid Tiers Bakker: “Wie bedenkt nou zoiets. Terwijl mensen die hier hun wortels hebben de stad uit worden gedreven door de hoge huizenprijzen, wordt er reclame gemaakt om mensen te lokken met dikke portemonnees die hier geen enkele binding hebben. Zo gaan de huizenprijzen omhoog.”

Vandaag doken op sociale media foto’s op van posters in een Londense zakenwijk waarin I Amsterdam reclame maakt voor Amsterdam om in te wonen. I Amsterdam is onderdeel van het bureau Amsterdam Marketing, dat ook subsidie van de gemeente krijgt.

Bakker hoopt stiekem dat de reclamecampagne een slechte grap is: “Amsterdam Marketing roept al een tijdje dat er alleen nog geïnvesteerd wordt in spreiden van de drukte naar gebieden buiten het centrum. Dan snap ik werkelijk niet hoe je bij zo’n posteractie komt, juist in een stad die almaar drukker en duurder wordt. De enigen die hier profijt van hebben zijn vastgoedeigenaren die nóg meer geld kunnen vangen voor hun huizen. Maar juist de groep die het nu het moeilijkst hebben op de woningmarkt, mensen met een laag of gemiddeld inkomen, worden verder weggeconcurreerd. Daar pas ik voor en daar mag de gemeente op geen enkele manier aan meewerken.”

Foto: SP

Intussen begint de SP een eigen postercampagne in Amsterdam...