Laat buurtbewoners stemmen over eigen buurtplannen

22 januari 2018

Laat buurtbewoners stemmen over eigen buurtplannen

Foto: cc g. stolk

De SP wil dat stadsdeel Oost op meer plekken aan de slag gaat met inspraakprojecten waarbij bewoners mogen stemmen over hoe de straat eruit komt te zien. SP-fractievoorzitter in Oost Karel van der Weide: “Het is een mooie manier om bewoners invloed te geven op hoe hun directe omgeving eruit komt te zien. In plaats van dat de politiek voor mensen bepaalt wat er moet gebeuren, zitten bewoners aan de knoppen.”

Één van de plekken waar nu al een proef plaatsvindt is de Tilanusstraat. Een aantal ingelote buurbewoners kan is gevraagd plannen bedenken voor de buurt waar vervolgens de hele buurt over mag stemmen. Zo ook in de Tilanusstraat waar het voorstel van het stadsdeel was om 11 bijzondere bomen, Metasequoia’s, te kappen voor van een herinrichting. Na protest werd afgesproken dat de bewoners zelf het ontwerp gingen maken, waarna er in de straat een stemming zou plaatsvinden over het favoriete ontwerp.

Van der Weide: “We kunnen wel meteen ook leren van deze proef. Want nadat de buurtbewoners plannen hadden gemaakt grepen D66, PvdA en VVD in door de variant waar de bewoners die meedachten het meest enthousiast over waren, uit te sluiten van de buurtstemming. De partijen drukten door dat ook de bomenkapvariant alsnog weer in beeld komt. Ik heb er alle vertrouwen in dat de buurt straks iets kiest waar de bewoners blij van worden. Maar ik hoop echt dat de politieke partijen zich bij de volgende projecten wat meer kunnen inhouden.”