Actie bij Achmea voor doorstart Slotervaartziekenhuis

30 oktober 2018

Actie bij Achmea voor doorstart Slotervaartziekenhuis

Foto: SP

Patiënten, personeel en SP riepen Zilveren Kruis Achmea maandagmiddag op tot een doorstart van het Slotervaartziekenhuis. De verzekeraar trok vorige week de stekker uit het ziekenhuis, met faillissement tot gevolg. De actievoerders overhandigden twee petities met meer 30.000 handtekeningen voor behoud van het Slotervaart en de IJsselmeerziekenhuizen.

Dat de oproep voor behoud van het Slotervaartziekenhuis massale steun geniet, werd ook gistermiddag weer eens duidelijk. Honderden mensen verzamelden zich in de ontvangsthal van de zorgverzekeraar in Leiden. De door de SP gestarte petitie voor behoud van het Slotervaart – gesteund door ruim 17.000 ondertekenaars -  werd door SP-fractievoorzitter Erik Flentge aangeboden aan de directie van Achmea.

Tot onvrede van de vele toehoorders kon de Achmea topman geen duidelijk antwoord geven op de vraag van artsen en patiënten over de toekomst van het Slotervaart.

Foto: SP
De SP laat het daar niet bij zitten. SP-fractievoorzitter Erik Flentge: “Het failliet van het Slotervaartziekenhuis is het failliet van marktwerking in de zorg. Amsterdammers accepteren het niet langer dat verzekeraars de macht hebben om een ziekenhuis dat goede zorg levert te sluiten. Achmea moet zich gaan inzetten voor een doorstart van het Slotervaart. Ze hebben miljarden op de plank liggen, dus het is mogelijk.”

Bekijk hier het verslag van de actie door AT5