Nieuws, september 2019

23 september 2019

Amsterdam komt met actieplan wooncoöperaties

Foto: Picasdre / Wikimedia Commons

Het stadsbestuur wil ruim baan geven aan wooncoöperaties voor sociale en middeldure woningen. Er is een actieplan opgesteld dat ervoor moet zorgen dat er over 20 jaar zo’n 40.000 huizen zijn die deel uitmaken van een wooncoöperatie.

19 september 2019

Forse investeringen in strijd tegen woningnood, lerarentekort en begeleiding naar werk

Foto: Gabi Agur / Flickr

Vanmiddag is de begroting voor het jaar 2020 bekend gemaakt. Er wordt fors geïnvesteerd om de problemen in de stad aan te pakken. De investeringen worden onder andere gebruikt om de woningnood te bestrijden, het lerarentekort aan te pakken en meer Amsterdammers aan het werk te helpen. SP-fractievoorzitter Erik Flentge: “Ik ben blij dat het stadsbestuur flink investeert, dat is hard nodig. Tegelijkertijd kan Amsterdam, problemen zoals de woningnood, niet oplossen zonder koerswijziging uit Den Haag. Momenteel rooft de regering geld dat bedoeld is voor huurders weg bij corporaties en de Amsterdammer betaalt de prijs voor de woningnood."

3 september 2019

Met dank aan SP: kwijtschelding belasting voor 1500 Amsterdammers

Foto: SP / Creative Commons

Goed nieuws voor zo’n 1500 Amsterdammers met een kleine beurs: voortaan  hoeven deze Amsterdammers geen gemeentelijke belastingen meer te betalen. Dit blijkt uit een brief van de wethouder Financiën die recent naar de gemeenteraad is gestuurd. SP-raadslid Tiers Bakker: “De mogelijkheid tot ontheffing is er altijd al geweest. Maar veel mensen weten niet van het bestaan van de regeling af, of ze lopen vast in de bureaucratie en het papierwerk dat erbij komt kijken. Ik ben dan ook blij dat de gemeente nu actief mensen is gaan benaderen en de procedures voor kwijtschelding heeft versimpeld.
Dit heeft een mooi eerste resultaat opgeleverd.”