Nieuwe overwinning in de strijd voor woningen in de Kinkerbuurt

23 januari 2020

Nieuwe overwinning in de strijd voor woningen in de Kinkerbuurt

Foto: neudelft / Flickr

Bewoners en huurdersverenging Oud West hebben deze week opnieuw een belangrijke overwinning geboekt in de strijd om ‘het gat in de Kinkerbuurt.’  Voor de tweede keer oordeelde de rechter dat de gemeente niet goed kan aantonen dat de komst van een hotel in de buurt geen grote gevolgen heeft voor de verkeersveiligheid en de parkeerdruk in de wijk.’ SP-raadslid Tiers Bakker: “Ik ben zeer blij met deze uitspraak van de rechter. Het gat in de Kinkerbuurt moet natuurlijk niet gevuld worden met het zoveelste hotel of longstay-appartement voor expats en toeristen. In deze tijd van woningnood moeten er gewoon woningen gebouwd worden voor Amsterdammers."

Meer dan tien jaar geleden zijn in de Jan Pieter Heijestraat tientallen huurwoningen gesloopt.Oorspronkelijk was het de bedoeling om hier andere woningen voor terug te bouwen. Er is in de tijd ook een vergunning afgegeven voor dit plan door de gemeente. Om uiteenlopende redenen is dit echter nooit  gebeurd. Tot grote frustratie van de omwonenden  stak toen het plan de kop op van een projectontwikkelaar om in plaats van woningen een appartementenhotel voor expats en toeristen te bouwen. Bewoners en huurdersvereniging Oud West kwamen hier tegen in verweer en spanden zelfs een rechtszaak aan tegen de komst van een hotel. Nadat de rechter vorig jaar, in februari 2019, de bezwaren van bewoners al gegrond verklaarde, stelt de Raad van State de bewoners nu wederom in het gelijk.

De SP heeft zich altijd achter de wens van de bewoners geschaard.
Zo stemde de SP in 2015 tegen de komst van een hotel.  Vorig jaar nog drong SP-raadslid Tiers Bakker er bij het stadsbestuur meerdere keren op aan om woningen te bouwen. Daar is ten slotte ooit een vergunning voor afgegeven. Hoe het nu verder gaat met het gat in de Kinkerbuurt is nog niet helemaal duidelijk. Bakker: “De uitspraak van de rechter is een belangrijke overwinning voor bewoners, maar helemaal zeker dat er geen hotel meer komt is het nog niet.  We zullen het stadsbestuur blijven aansporen om de komst van een hotel tegen te houden en woningen te bouwen.”