SP roept Ymere en Rappange op tot actie bij vervangen loden leidingen

3 januari 2020

SP roept Ymere en Rappange op tot actie bij vervangen loden leidingen

Foto: Prince Edward / Flickr

De SP vraagt opheldering over de termijn waarop Ymere van plan is de loden leidingen in Tuindorp Buiksloot en Tuindorp Nieuwendam te gaan vervangen. Naar het schijnt heeft Ymere aan bewoners laten weten dat het vervangen van de loden leidingen wel twee tot drie jaar kan duren. De SP roept het stadsbestuur op het gesprek aan te gaan met de woningcorporatie en te benadrukken dat snelle actie geboden is. Ook wil de SP dat het stadsbestuur verhuurder Rappange tot actie maant bij het vervangen van de loden leidingen aan de Kramatweg.

SP-fractievoorzitter Erik Flentge: ‘De loodwaarden die in de berichtgeving van AT5 naar buitenkwamen zijn schandalig. Het is idioot dat aan de Kramatweg loodwaarden van bijna tien keer de toegestane hoeveelheid zijn aangetroffen.Het is hoog tijd dat Rappange haar verantwoordelijkheid neemt. Ik roep het stadsbestuur dan ook op Rappange tot actie te manen’.

November vorig jaar ontvingen de bewoners van Tuindorp Buiksloot een brief van woningcorporatie Ymere waarin stond dat er mogelijk lood kan worden aangetroffen in het drinkwater. Het lood in de waterleidingen is schadelijk voor de gezondheid, vooral voor jonge kinderen. Inmiddels is duidelijk dat niet alleen in Noord maar ook elders in de stad veel te hoge loodwaarden zijn aangetroffen, zoals aan de Kramatweg in Oost.

Naast de oproep tot actie vraagt de SP het college ook in overleg te treden met Waternet over het realiseren van extra watertappunten in de getroffen buurten. Flentge: ‘Prioriteit nummer één is het vervangen van de loden leidingen, maar totdat de leidingen vervangen zijn maken bewoners veel kosten, doordat ze geen water uit de kraan kunnen drinken. Ik roep de gemeente dan ook op de handen ineen te slaan met Waternet en te zorgen voor extra watertappunten voor getroffen bewoners.’