34.000 tegels eruit via gemeentelijke vergroeningsactie

29 januari 2021

34.000 tegels eruit via gemeentelijke vergroeningsactie

Foto: rainproof.nl / rainproof.nl

Het afgelopen jaar heeft de gemeente bijna 34.000 tegels opgehaald bij buurtacties om tuinen te vergroenen. SP-wethouder Laurens Ivens nam het initiatief voor deze actie en is trots op het resultaat: “Groene tuinen zijn veel beter dan betegelde tuinen. Ze helpen overtollig regenwater af te voeren, ze zorgen voor verkoeling op hete dagen en er is meer ruimte voor verschillende dier- en plantensoorten. Ik ben blij dat we via zulk soort acties in de buurt direct resultaat boeken en veel mensen weten te betrekken bij hoe we omgaan met het veranderende klimaat.”

Het afgelopen jaar zijn twaalf tegelacties georganiseerd, verspreid over de hele stad. Mensen kregen vooraf te horen dat de gemeente langs zou komen om tegels op te halen, en konden hun tegels aan de weg zetten. Onder meer medewerkers van de gemeentelijke werkbrigade (die mensen zonder werk weer aan een betaalde baan helpt) kwamen langs om de tegels op te halen. Ook deelde de gemeente plantjes uit om neer te zetten waar de tegels eruit waren gehaald.

Ook komend jaar worden er weer door de hele stad tegelacties georganiseerd. Ivens: “Veel mensen willen wel graag een groenere tuin. Maar zie maar eens van die loeizware tegels af te komen, zeker als de gemeente ook nog eens autobezit ontmoedigt. Gelukkig kunnen we dat op deze manier makkelijker maken en wordt onze stad stukje bij beetje groener.”