Honderden in actie tegen fascisme

11 januari 2021

Honderden in actie tegen fascisme

Foto: SP

Honderden demonstranten lieten zondag in het Westerpark hun stem horen tegen fascisme naar aanleiding van de bestorming van het parlementsgebouw in Washington. Voor veel mensen was de bestorming van het Capitool een wake-up call.

De demonstranten in Nederland maakten zich niet alleen zorgen over de extreemrechtse groeperingen in de Verenigde Staten, maar ook in Nederland. Dat is niet gek, want afgelopen jaar waarschuwde de AIVD in Nederland nog voor een forse opleving van extreem-rechts.

Om opkomend extreem-rechts te verslaan, moeten we samen opstaan voor een betere wereld. De strijd voor een betere wereld, ontwikkelt zich netals extreem-rechts meer dan ooit internationaal. Wanneer de vakbonden in de VS opkomen voor een minimumloon van $15 per uur, inspireert dat onze vakbonden op te komen voor een minimumloon van €14 per uur. Wanneer de Black Lives Matter beweging in de VS losbarst, gaan ook over de hele wereld mensen de straat op tegen racisme. En wanneer scholieren in Europa staken voor het klimaat, inspireert dat ook de klimaatbeweging in de VS om de Green New Deal op te zetten.

De demonstratie in het Westerpark was een inspirerend protest. Samen met de mensen zal de SP blijven opstaan tegen racisme en discriminatie én een vuist maken tegen verdeel-en-heers van extreem-rechts. Een andere wereld is mogelijk!