Afvaloffensief in de praktijk: recordaantal boetes voor afvalovertredingen

14 april 2021

Afvaloffensief in de praktijk: recordaantal boetes voor afvalovertredingen

Foto: FaceMePLS / Flickr

Sinds juli 2020 is er een recordaantal van 20.000 boetes uitgedeeld aan Amsterdammers en bedrijven voor het overtreden van de afvalregels. SP-wethouder Laurens Ivens (Reiniging): “Het is een grote ergernis van Amsterdammers, de grote hoeveelheid afval op straat. Daarom is de gemeente begonnen met het Afvaloffensief. De stad is van ons allemaal dus moeten we ook samen de stad schoon houden.”

Op verschillende plekken in de stad is de overlast van afval op straat groot. Zo wordt in het Wallengebied in stadsdeel Centrum veel bedrijfsafval illegaal gedumpt door ondernemers. En in veel woonbuurten plaatsen bewoners afval naast de container met vieze straten als gevolg. Met het Afvaloffensief zet de gemeente zich er allereerst voor in dat de afvalophaal in Amsterdam op orde is. Zo moeten containers op tijd geleegd zijn en kapotte containers snel gerepareerd worden. Daarnaast probeert het stadsbestuur met campagnes en initiatieven bewoners te informeren over de afvalregels en te motiveren de regels te volgen. Ook is de handhaving opgeschroefd voor mensen die zich niet aan de regels houden.

De plekken in de stad waar de overlast van afval het grootst is, worden dagelijks bezocht door de stadreiniging om te voorkomen dat het afval zich opstapelt. Ivens: ”Uiteindelijk is het een zaak van alle Amsterdammers, om onze buurten en pleinen een beetje netjes te houden. Boetes van de gemeente kunnen helpen, maar zijn geen magische oplossing.”