Leefbare buurten door opvang regenwater in nieuwbouw

26 april 2021

Leefbare buurten door opvang regenwater in nieuwbouw

Foto: SP

Voor het eerst legt Amsterdam regels op voor het opvangen van regenwater op de daken van nieuwe gebouwen.  De gemeenteraad heeft deze week de zogenoemde Hemelwaterverordening vastgesteld die dat regelt. SP-wethouder Ivens (wethouder klimaatadaptatie): “We moeten er alles aan doen om klimaatverandering te keren. Maar tegelijkertijd moeten we ons ook aanpassen op de veranderingen die er al zijn. Door ons beter voor te bereiden op zware regenbuien, zorgen we ervoor dat onze buurten leefbaar blijven, ook in de toekomst.”

Doordat het klimaat verandert, komt extreem weer steeds vaker voor. Dat betekent dat er steeds vaker hele zware regenbuien vallen. Daardoor komt er te veel regenwater in één keer in de openbare ruimte terecht, en in het riool, waardoor straten en kelders onderlopen of het riool overstroomt.

Tot nu toe bestonden er geen regels voor het afvoeren van regenwater via gebouwen. Met de nieuwe Hemelwaterverordening geldt voor nieuwe gebouwen, en grote verbouwingen van bestaande gebouwen, dat regenwater voor een bepaalde tijd op het dak moet worden vastgehouden in plaats van dat het direct in het riool of op straat terecht komt. Dat kan bijvoorbeeld door een groen dak aan te leggen.  Of door het dak te beleggen met speciale kratten die het regenwater vasthouden. Via zulke constructies komt een regenpiek veel geleidelijker in het riool terecht en wordt overlast voorkomen.

Ivens: “We bouwen veel in Amsterdam: nieuwe huizen, scholen en andere gebouwen. Met de Hemelwaterverordening zorgen we ervoor dat die bouw door kan gaan en dat we bouwen voor een leefbare stad ook in de toekomst.”