Keti Koti

1 juli 2021

Keti Koti

Keti Koti is de dag waarop we stil staan bij het breken van de ketenen oftewel de afschaffing van de slavernij. Als een van de laatste landen schafte Nederland de slavernij af. Dit gebeurde officieel in 1863 maar de mensen moesten nog tien jaar doorwerken onder vreselijke omstandigheden. De slavendrijvers kregen ook nog een compensatie voor de afschaffing van de slavernij. Vandaag is een dag van herdenking en bezinning maar ook viering van de afschaffing van de slavernij. Een extra bijzondere dag dit jaar, want Amsterdam maakt vandaag oficieel excuses voor haar rol in de slavernij.

SP-raadslid Erik Flentge: “De verschrikking van de slavernij heeft diepe sporen nagelaten bij verschillende generaties, ook hier in Amsterdam. Het is goed dat Amsterdam haar rol hierin heeft onderzocht en hiervoor excuses aanbiedt.”

De Trans-Atlantische slavernij was een misdaad tegen de menselijkheid. Het is de grootste gedwongen migratie uit de geschiedenis. Nederland was de op –een-na-grootste slavendrijver van Afrika naar het Amerikaanse continent. Amsterdam en de hier gevestigde WIC speelde daarin een grote rol.

De slavenhandel leverde veel geld op, maar zorgde voor ongekend leed voor miljoenen mensen. Mensen die werden gevangen, mishandeld, uitgebuit en vermoord. Maar ook bij nakomelingen die moeten leven met de pijn van deze historie. En ook met het feit dat Amsterdam nooit officieel heeft erkend dat deze misdaden verkeerd waren.

Op voorspraak van een raadsmeerderheid van SP, GroenLinks, D66, PvdA, DENK, ChristenUnie, en Bij1 kwam daar verandering in. De gemeente heeft onderzoek gedaan naar de precieze rol van Amsterdam in de slavernij. Naar aanleiding van het onderzoek maakt Amsterdam vandaag tijdens de ceremonie officieel haar excuses.

Flentge: “Dit gaat over een erkenning van de geschiedenis. Ik hoop dat deze stappen zorgen voor wederzijds begrip voor elkaars verleden, zodat groepen Amsterdammers nader tot elkaar komen en samen kunnen bouwen aan onze mooie stad. Zonder ballast uit het verleden. Andere internationale steden gingen Amsterdam al voor.”