Nieuws, augustus 2013

30 augustus 2013

Arme kinderen met een extra rugzakje

Ik sprak onlangs met Johan, hij werkt bij het Leger des Heils in Amsterdam Noord.
Daar doet hij de naschoolse dagbehandeling en hij vertelde me over de dingen die hij daar meemaakt.

Drugoverlast Dichtersbuurt effectief aanpakken

De SP wil dat de politie en de gemeente mensen die drugsoverlast bezorgen in de Dichtersbuurt aanpakken. De proef waarbij er een antecedentenonderzoek gedaan wordt bij potentile huurders in de buurt is geflopt, waardoor de buurt nu recht heeft op een effectievere aanpak. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Het nagaan van het verleden is een ingrijpende maatregel maar heeft de situatie in de buurt niet verbeterd. De erge overlast van een aantal jaren geleden was echter al succesvol bestreden door de overlastgevers aan te pakken. Laat de politie daar dan vooral mee doorgaan."

Bezuinig 3 miljoen op nieuwe gemeenteraad

De SP stelt voor om in de volgende raadsperiode ruim drie miljoen minder uit te geven aan de raadskosten. Volgens de SP kan de raadskostenvergoeding makkelijk met 20 procent omlaag en de vergoeding voor fractieondersteuning zelfs met 30 procent. Daarnaast zijn dure extraatjes als een computervergoeding en reiskostenvergoedingen onnodig. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: “Raadsleden krijgen nu de meest riante onkostenvergoeding en bakken met geld om het werk door anderen te laten doen. We kunnen praten over bezuinigingen, maar zullen dan toch echt zelf eerst het goede voorbeeld moeten geven.”

Witboek Diakonie tegen ontslag 100 thuiszorgmedewerkers

Medewerkers en clinten van de Thuiszorg Diakonie hebben vandaag samen met de SP een witboek overhandigd aan zorgwethouder Eric van der Burg (VVD). SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Zo'n honderd trotse thuiszorg medewerkers dreigen hun baan kwijt te raken, terwijl de Diakonie de noodzaak daarvoor niet kan aantonen. Wij roepen het stadsbestuur op tot actie om dat te voorkomen!"

28 augustus 2013

Strijd om bomenkap Oosterpark brandt los

De SP start een offensief om te voorkomen dat het stadsdeel Oost haar plan doorzet om in het Oosterpark 392 bomen te kappen. De SP roept daarom iedereen om op om zondag 1 september naar het Oosterpark te komen om symbolisch n van de bedreigde bomen te adopteren. SP-deelraadslid in Oost Geert Ritsema: "De meeste bomen op de kaplijst zijn gezond en staan niemand in de weg. Het is onnodig, onduurzaam en onacceptabel om daar de kettingzaag in te zetten. Juist bomen zorgen voor het heerlijke karakter van het Oosterpark. Wij willen met onze actie voorkomen dat het Oosterpark straks verandert in een evenemententerrein, met grote kale vlakten."

27 augustus 2013

Zet bijl in buitensporige onkostenvergoeding deelraadsleden (update)

(oorspronkelijk bericht 5-6-2013) De SP wil dat de onkostenvergoeding voor de toekomstige deelraadsleden fors verlaagd wordt. Als het aan het stadsbestuur ligt zullen deelraadsleden vanaf maart 2014 1373 tot 1550 euro per vergadering krijgen. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Een absurd bedrag wat meer op loon lijkt dan op een onkostenvergoeding. Volgens mij maakt geen enkel deelraadslid dergelijk hoge onkosten. Een kwart van dat bedrag lijkt mij ruim voldoende."