Treed op tegen beer-floating (Update)

25 augustus 2015

Treed op tegen beer-floating (Update)

De SP roept het stadsbestuur op, om op te treden tegen het geplande massa-evenement beer-floating. Het evenement in de Amsterdamse grachten lijkt een te groot risico op overlast te hebben om doorgang te vinden. SP-raadslid Tiers Bakker: “Amsterdam is van iedereen. Dat betekent dat je op zoek bent naar een goede balans tussen bruisend en leefbaar. Daar past ongein als een beer-floating niet bij.”

Tiers Bakker(Oorspronkelijk bericht 08-07-2015)
Via de SP-fractie in Stadsdeel Centrum werd Bakker geïnformeerd over het in augustus geplande beer-floating evenement. Het evenement prijst zich aan als ‘Samen op het water, in/op/aan/onder/over een opblaasbaar object. (…) Genoeg drank. Muziek. (…)  Spring jij met je borat string op je kekke groene opblaaskrokodil?’ Het evenement kent op Facebook reeds 11.500 aanmeldingen, waardoor er grote zorgen zijn voor overlast en aantasting van de leefbaarheid voor omwonenden.

Bakker: “In andere steden hebben dergelijke evenementen geleid tot veel afval in het water en aan de kade. Daarnaast heb ik, vanuit veiligheidsoptiek, zorgen over de beheersbaarheid van 11.000 bierdrinkende mensen in de gracht.”

“Beer-floating voldoet aan alle kenmerken die als overlastgevend worden betiteld door het stadsbestuur in hun beleidsvisie Stad in Balans. Daarnaast heeft het dagelijks bestuur van Stadsdeel Centrum afgesproken om geen medewerking te verlenen aan ‘ongein’ als pubcrawls, bierfietsen en partysloepen. Het lijkt ons niet meer dan logisch dat ook beer-floating niet wordt toegestaan in Amsterdamse wateren,” aldus Bakker.

UPDATE 25-08-2015
De gemeente heeft de organisatoren laten weten dat de geplande beer-floating in het centrum niet door mag gaan. Daarmee onderschrijft de gemeente het standpunt van de SP, dat een dergelijk evenement niet past in de Amsterdamse binnenstad. De organisatie onderzoekt nu de mogelijkheid om het evenement in stadsdeel Zuid te organiseren.