Onzuivere koffie bij Starbucks in Zuid

13 juni 2016

Onzuivere koffie bij Starbucks in Zuid

De SP protesteerde maandagmiddag op station Amsterdam-Zuid tegen Starbucks. De koffiegigant maakt, net als veel andere bedrijven, op grote schaal gebruik van fiscale sluiproutes om geen belasting te betalen over hun miljardenwinsten. Onder het motto ‘We willen ons geld terug’ wil de SP hier een eind aan maken. SP-raadslid Tiers Bakker: “Starbucks staat symbool voor multinationals die belasting ontduiken en ontwijken. Terwijl de armoede in Nederland toe blijft nemen, ontwijken de allerrijksten op grote schaal belasting. Dat is geen zuivere koffie.”

Foto: SP
De eigenaar van de snackbar, de groenteboer of de doorsnee Nederlander. Allemaal betalen ze netjes belasting.  Zo betalen ze samen onze zorg, de straatverlichting en onze politieagenten. Maar een grote groep van miljonairs en multinationals doet dit niet. Zij sluizen hun inkomen of vermogen het land uit zodat ze geen belasting hoeven te betalen. Op kosten van de burger, die hierdoor gemiddeld €200,- extra belasting moet ophoesten.

De SP wil dat hier een eind aan komt. Zo moeten belastingparadijzen hard aangepakt worden en moet er een eind komen aan geheime deals tussen overheden en multinationals. Tot slot pleit de SP voor de invoering van een miljonairsbelasting om een einde te maken aan de toenemende ongelijkheid in Nederland.

Bakker: “Bedrijven als Starbucks profiteren volop van onze voorzieningen. Dan mogen ze ook hun eerlijke deel aan belastingen betalen.”

Meer informatie over de campagne is te vinden op Onsgeldterug.nl

Foto: SP