Nieuws, juni 2016

29 juni 2016

Vier vragen over Amsterdamse aanpak focusscholen

27 scholen in aandachtswijken krijgen extra ondersteuning van de gemeente. De gemeenteraad stemde op 22 juni unaniem in met het beleidsplan Stadsscholen 020.

28 juni 2016

Eigen Haard aan de slag na SP-actie Loderstraat

Eigen Haard heeft aangekondigd de  onderhoudsklachten in de Bernard Loderstraat en omgeving aan te willen pakken. SP-fractievoorzitter in Nieuw-West Andre Meijler: “Goed nieuws. Er zijn flinke problemen en het is goed dat Eigen Haard hier nu oog voor heeft. Nu is het belangrijk dat de problemen ook echt aangepakt gaan worden.”

Amsterdam is jeugdloonvrij

Amsterdam heeft zich gisternacht als een van de eerste Nederlandse gemeenten jeugdloonvrij verklaard. Dit betekent dat jongeren, die bijvoorbeeld als beveiliger voor de gemeente werken, nu een fatsoenlijk salaris ontvangen. De gemeenteraad stemde in met het voorstel van PvdA, GroenLinks, SP en Partij van de Ouderen.

23 juni 2016

Amsterdam voert nieuw erfpachtstelsel in

De gemeenteraad heeft gisteren ingestemd met een nieuw erfpachtstelsel voor nieuwbouwwoningen. Met de aankomende erfpachtregels wordt de grondprijs nog maar één keer berekend. Dat betekent dat mensen met een huis op nieuwe grond in de toekomst geen onverwachte prijsstijgingen- of -dalingen meer krijgen. Die prijsschommelingen hadden ervoor gezorgd dat het oude stelsel onhoudbaar was geworden.

23 juni 2016

Stadsbestuur opent aanval op achterstallig woningonderhoud (update)

(oorspronkelijk bericht 9-3-2016) Het stadsbestuur opent de aanval op achterstallig woningonderhoud in Amsterdam. Verhuurders die hun woningen slecht onderhouden, worden stevig aangepakt. SP-wethouder Laurens Ivens: "Iedereen heeft recht op een veilig en goed onderhouden huis. Omdat verhuurders daar lang niet altijd voor zorgen, gaan wij ons daar meer tegenaan bemoeien."

23 juni 2016

Geen wapenbeurzen in Amsterdam (update)

(oorspronkelijk bericht 20-6-2016) De SP en GroenLinks willen dat er geen wapenbeurzen meer georganiseerd worden in de RAI. De partijen vinden het onwenselijk dat terwijl de gemeente aandeelhouder is van de RAI er deze week toch weer een grote wapenbeurs wordt gehouden.