Nieuws, september 2016

Werkbrigade gaat buurten opknappen

Het stadsbestuur stelt een werkbrigade in die de openbare ruimte in de buurten van de stad gaat opknappen. De werkbrigade bestaat uit werkzoekenden die werkervaring op kunnen doen en daarvoor een salaris krijgen. SP-wethouder Arjan Vliegenthart: “We slaan twee vliegen in één knap: de buurten van de stad gaan erop vooruit én we zorgen ervoor dat weer meer mensen aan het werk kunnen.”

30 september 2016

Aanpak winkelleegstand Amsterdamse Poort hoognodig (Update)

(Oorspronkelijk bericht van 20 september) Het is volgens de SP hoognodig dat er een plan van aanpak komt om de leegstand in winkelcentrum Amsterdamse Poort in Zuidoost tegen te gaan. SP-raadslid Tiers Bakker: “Steeds meer winkelruimte staat leeg, waardoor het voor de overgebleven winkels ook weer steeds moeilijker wordt om rond te komen. Dan is het tijd dat ook het stadsbestuur zich er tegenaan gaat bemoeien.”

Leegstand wordt strafbaar

Het stadsbestuur gaat leegstand van woningen en kantoren strafbaar stellen. Vastgoedeigenaren die niet meewerken aan het weer in gebruik nemen van een leegstaand pand, hangt een boete boven het hoofd. SP-wethouder Laurens Ivens: “Het is maatschappelijk onverantwoord dat er ruimte leegstaat, terwijl talloze mensen geen woning kunnen vinden en op de vrije markt de huizen alsmaar duurder worden. Door leegstand strafbaar te stellen wil ik de woningnood tegengaan.”

Foto: Marcel Oosterwijk / Creative Commons
22 september 2016

Stadsbestuur zet mysteryguests in als nieuw wapen tegen illegale hotels

Het stadsbestuur gaat handhavers inzetten die zich voordoen als gasten om illegale hotels op te sporen. SP-wethouder Laurens Ivens: “Amsterdam blijft werken aan slimme methodes om huisjesmelkers te pakken. De boodschap aan de huisjesmelkers is duidelijk: jullie illegale hotels zijn hier niet welkom en we zijn naar je op zoek om er een einde aan te maken.”

Foto: Paul Stringer
22 september 2016

Gemeentebelastingen eerlijker verdeeld

De rioolheffing en de kosten voor drinkwater worden eerlijker verdeeld. De kosten voor huishoudens gaan omlaag, bedrijven gaan juist meer betalen. SP-fractievoorzitter Daniel Peters: “Ik ben voor eerlijke belastingen waarbij ook grote bedrijven netjes hun deel betalen. Dan is het mooi dat dit leidt tot een wat lagere belasting voor gewone mensen. ”

20 september 2016

Steun de bewoners in Zuidoost naast bouwput A9

De SP wil van de minister een samenhangend plan om de bewoners naast de bouwput aan de A9 te steunen. SP-Kamerlid Eric Smaling: “Extra rijbanen op de A9 en een tunnel is mooi, en dat daar wat bouwoverlast bij komt is niet zo gek. Maar jarenlang, dag en nacht én in het weekend dril- en heiwerkzaamheden en ook nog eens scheuren in de muren, is echt wel wat te veel van het goede. Het rijk moet ingrijpen om de overlast binnen de perken te houden en schade passend te compenseren.” Smaling heeft kamervragen ingediend over de problemen.