Nieuws, februari 2017

28 februari 2017

Onderzoek discriminerend deurbeleid verdient vervolg

De SP wil dat de gemeente doorgaat met het onderzoeken van deurbeleid in de horeca. Uit onderzoek van de gemeente blijkt dat discriminatie bij de deur van een café of nachtclub wel degelijk voorkomt. Maar uit het onderzoek blijkt ook dat de discriminatie minder wordt als de gemeente het café of de nachtclub erop wijst dat ze de fout in zijn gegaan. SP-raadslid Peter Kwint: “Dat er gediscrimineerd wordt, dat wisten we allang. Maar het is ontzettend belangrijk dat dit ook met controles objectief is aangetoond. Dit soort acties moeten doorgaan want het hoort geen bal uit te maken wat de afkomst van jezelf of je ouders is om een cafe of nachtclub in te komen.”

24 februari 2017

Alarmlijn tegen schimmelwoningen

De SP opent een alarmlijn tegen schimmelwoningen. Amsterdammers kunnen bij het meldpunt terecht met klachten over het onderhoud van hun woning. De SP zal bewoners bijstaan om ervoor te zorgen dat verhuurders hun onderhoudsverplichtingen nakomen. SP-raadslid Erik Flentge: "Sommige huurders leven in slecht onderhouden woningen met bijvoorbeeld beschimmelde muren, slechte kozijnen, veel tocht of zelfs plassen water in huis. Zulke onderhoudsproblemen moeten snel worden opgelost. Huurders hebben daar recht op."

Foto: SP
23 februari 2017

Soner Sari (HiCondo) Huisjesmelker van het Jaar 2017

ROOD, jong in de SP, heeft huisbaas Soner Sari van woningcomplex HiCondo in Amsterdam Zuidoost gekozen tot ‘Huisjesmelker van het Jaar 2017’. De oneervolle titel wordt dit jaar voor de tiende keer uitgereikt aan de slechtste huisbaas, corporatie of bemiddelaar van Nederland. Sari verhuurt ‘luxe’ studentenwoningen in Amsterdam. Hij weigert zijn pand fatsoenlijk op te leveren, doet nauwelijks aan onderhoud en intimideert en bedreigt zijn huurders. ROOD-voorzitter Merel Stoop: “Wat deze huisbaas allemaal flikt is bizar. Vooral de intimidatie gaat erg ver: hij laat huurders zwijgcontracten tekenen en is zelfs veroordeeld voor het fysiek mishandelen van een van zijn huurders.” Als prijs ontving Sari een bezoek van een brassband en een bokaal.

Foto: Ernst van Deursen
22 februari 2017

Gemeente plaatst reddingstrapje tegen verdrinkingen

Foto: SP
De gemeente heeft een reddingstrapje geplaatst bij een steiger in het water naast de Haarlemmerpoort. Daarmee wil de gemeente het makkelijker maken na een val weer uit het water te komen. SP-raadslid Nelly Duijndam: “Wij vragen al lange tijd meer aandacht voor het hoge aantal verdrinkingsdoden in Amsterdam. Zulke trappetjes kunnen meehelpen de grachten veiliger te maken. Goed dat de gemeente hiermee aan de slag is.”Lees verder
21 februari 2017

Bestrijd de tweedeling, niet de huurders (opinie)

Vorige week betoogde D66-raadslid Van Dantzig in Het Parool dat er meer ruimte voor mensen met een middeninkomen moet komen. Dat is zeker een zorg, maar de oplossing die hij aandraagt slaat de plank volledig mis. Want de stad wordt niet betaalbaarder door de huren te verhogen.

17 februari 2017

Laat leraren weer leren van elkaar (update)

(Oorspronkelijk bericht 13-4-2017) Ervaren, sterke leraren die toe zijn aan een uitdaging zouden heel goed het lerarenteam op scholen met achterblijvende prestaties kunnen versterken. Coalitiepartijen D66, VVD en SP dienen hiertoe een initiatiefvoorstel in.

Foto: yishun junior college