Amsterdam helpt 6.000 bijstandsgerechtigden aan het werk

16 februari 2017

Amsterdam helpt 6.000 bijstandsgerechtigden aan het werk

De gemeente Amsterdam heeft in 2016 bijna 6.000 mensen uit de bijstand aan het werk geholpen. Ook werden bijna 7.000 werkloze jongeren naar een opleiding of werk begeleid. SP-wethouder Arjan Vliegenthart: “Werk biedt mensen de kans om volwaardig mee te doen in de samenleving. Dat zoveel mensen deze kans nu krijgen is iets om trots op te zijn.”

Foto: GVB Verbindt

In het verleden hielp de gemeente vooral mensen die met een klein beetje ondersteuning makkelijk weer een baan konden vinden. Maar sinds vorig jaar kijkt de gemeente ook hoe mensen met meer afstand tot de arbeidsmarkt weer aan het werk kunnen gaan. Via maatwerk zoekt de gemeente met de bijstandsgerechtigden naar werk dat het beste bij hen past. Dit heeft geresulteerd in bijna 13.000 mensen die naar werk of studie zijn begeleid.

Vliegenthart: “Werk is voor duizenden mensen dé weg uit de armoede. De aantrekkende economie helpt daar bij, maar ook de meer persoonlijke aanpak werpt zijn vruchten af. Ik ben trots dat wij mensen, waaronder veel jongeren, weer perspectief kunnen bieden op een goede toekomst.”