Nieuws, april 2017

25 april 2017

De nieuwe erfpachtplannen, vijf vragen aan Tiers Bakker

Afgelopen vrijdag werd bekend dat het stadsbestuur de hoofdlijnen voor een nieuwe overstapregeling voor erfpachters heeft vastgesteld. In dat voorstel staat hoe huizenbezitters vanuit het oude, voortdurende erfpachtsysteem kunnen overstappen naar het nieuwe eeuwigdurende erfpachtsysteem.  Vijf vragen aan SP-raadslid Tiers Bakker.

24 april 2017

Grote buurtactie in de Baarsjes: veel achterstallig woningonderhoud

Beschimmelde kozijnen en muren en ander achterstallig onderhoud: het is schering en inslag in de Baarsjes, zo bleek bij een groot buurtonderzoek van de SP afgelopen weekend. Maar liefst tachtig SP’ers bezochten afgelopen weekend tientallen woningen in de Columbuspleinbuurt en de Hoofdweg in de Baarsjes. Ook partijvoorzitter Ron Meyer deed mee aan de buurtactie.

20 april 2017

Onderzoek naar ingrijpen prijzen koopwoningen

Het stadsbestuur gaat onderzoeken of het mogelijk is maximumprijzen in te stellen voor  nieuwbouwkoophuizen. SP-raadslid Flentge is hier blij mee: “Mensen bieden tegen elkaar op, de prijs voor een huis wordt bepaald door wat de gek ervoor geeft. De Amsterdammer die een betaalbare woning zoekt, is de klos. Het lijkt me een goede zaak als we naast sociale huurwoningen nog meer middelen krijgen om wonen in Amsterdam betaalbaar te houden.”

19 april 2017

Actiesucces: bewoners Heinekenplein behouden plein voor de buurt

De uitgang van de Heineken Experience komt definitief niet op het Marie Heinekenplein. Dat meldde het Parool vandaag. SP-raadslid Tiers Bakker voerde samen met bewoners actie en is blij met deze uitkomst: “Geweldig om te zien dat bewoners succes hebben geboekt. Zij zijn de baas over de buurt en niet een miljardenverdienende biermagnaat.”

19 april 2017

Pak de tweedeling in het onderwijs aan, maak scholen gemengd (opinie)

De Amsterdamse scholen zijn nog steeds sterk gesegregeerd. Zo kent vier van de tien Amsterdamse basisscholen een eenzijdige samenstelling, blijkt uit onderzoek van de gemeente van vorige week. En dat is merkwaardig. Onze stad kent een rijk scala aan culturen, achtergronden, opleidingsniveaus en inkomen. Waarom zijn onze scholen daarvan dan geen afspiegeling?

11 april 2017

Verbeter tandartsbezoek Amsterdamse kinderen

De SP wil dat het stadsbestuur een voorlichtingscampagne begint om het tandartsbezoek van Amsterdamse kinderen te verbeteren. Vooral onder kinderen uit zwakkere buurten en uit gezinnen met een laag inkomen is het tandartsbezoek een stuk lager dan het landelijk gemiddelde. SP-raadslid Helmie Bijleveld: “Ik vind het een hele slechte zaak als een generatie kinderen opgroeit bij wie je aan hun gebit kunt aflezen wat hun sociaal-economische achtergrond is. Te weinig mensen weten dat de tandarts voor kinderen gratis is. Ik wil dat het stadsbestuur helpt daar verandering in te brengen.”