Gemeenteraadszaal wordt (eindelijk) toegankelijk voor rolstoelgebruikers

4 augustus 2017

Gemeenteraadszaal wordt (eindelijk) toegankelijk voor rolstoelgebruikers

Foto: SP / Creative commons

Op initiatief van de SP en gesteund door de hele raad wordt de publieksruimte van de gemeenteraadszaal de komende maanden echt toegankelijk gemaakt voor mensen met een rolstoel of een beperking. SP-gemeenteraadslid Nelly Duijndam: “Een toegankelijke publieke ruimte staat hoog op de agenda van Amsterdam. En dat dan juist de gemeenteraadszaal praktisch niet toegankelijk is voor deze groep, dat is echt heel raar. Ik ben blij dat er nu wat aan gedaan gaat worden.”

Tot nu toe was de publieksruimte zeer beperkt toegankelijk. Als een rolstoelgebruiker naar een raadsvergadering toekwam, maakte de bode van de raadszaal eigenhandig ergens in een hoekje een plekje vrij. Een paar maanden terug wilde een grote groep mensen met een beperking een gemeenteraadsvergadering bijwonen, omdat er die keer een onderwerp besproken zou worden dat hen na aan het hart lag: de Canta. Maar eenmaal bij de zaal aangekomen, bleek de publieksruimte van de raadszaal niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers. De groep werd vervolgens naar een zaal op de begane grond verderop in het stadhuis gebracht, waar ze de gemeenteraad op een televisiescherm konden volgen.

Duijndam: “Ik ben blij dat deze groep deze specifieke raadsvergadering heeft kunnen volgen, maar het is natuurlijk geen afdoende oplossing. Ook Amsterdammers met een beperking moeten live aanwezig kunnen zijn bij een raadsvergadering. Anno 2017 is dat echt niet te veel gevraagd en het is goed dat dit gemeentebestuur dit ook beseft.”

Tot de verbouwing in 2018 zal de raad ervoor zorgen dat publiek in een rolstoel of met een beperking zo dicht mogelijk bij de raadszaal zit en ook zichtbaar zal zijn in de raadszaal, zodat college en gemeenteraad ziet dat zij aanwezig zijn.

Zie ook: