Voorkom huisuitzettingen Amsterdamse gezinnen

10 augustus 2017

Voorkom huisuitzettingen Amsterdamse gezinnen

Foto: SP / Creative commons

Amsterdam moet onderzoeken hoe het huisuitzettingen van gezinnen nog meer kan voorkomen. Ondanks een dalend aantal huisuitzettingen, neemt het aantal gezinsuitzettingen toe. SP-raadslid Tiers Bakker: "Huisuitzettingen zijn een drama voor betrokkenen, zeker voor gezinnen met kinderen. We moeten zorgen dat we dit zoveel mogelijk voorkomen."

Amsterdam probeert al een paar jaar het aantal huisuitzettingen als gevolg van schulden te verminderen. Met onder andere het programma Vroeg Eropaf probeert het in te grijpen bij gezinnen met kleine schulden, om grotere problemen te voorkomen. Het aantal huisuitzettingen in Amsterdam daalt als gevolg van deze aanpak. Toch neemt het aantal gezinsuitzettingen toe, zo blijkt uit een rapport van de Amsterdamse Kinderombudsman.

Reden voor de SP om het college aan te sporen om extra maatregelen te onderzoeken. Bakker: "Voorkomen is beter dan genezen. Naast het persoonlijk drama van de betrokkenen, zijn de kosten van huisuitzetting voor de samenleving ook fors. Daarom is het belangrijk om problemen vroeg in beeld te krijgen en zo snel mogelijk op te lossen."

De SP heeft het stadsbestuur opgeroepen de oorzaken van de stijging in kaart te brengen en maatregelen te nemen, om het aantal gezinsuitzettingen zoveel mogelijk te beperken.

Zie ook: